Alžbeta Uríková
06.01.2020

Na vlne kníh o „rebelkách“

Svet vedy a techniky ešte stále vnímame viac ako mužský. V súčasnosti veľmi populárne knihy s príbehmi skutočných žien deťom ukazujú, že ženy boli vždy bojovníčky za slobodu, kreatívne umelkyne, inovátorky či líderky. Akosi sa však zabúda, že dokážu byť aj vynaliezavé techničky.

Kniha Vynálezkyne a ich vynálezy španielskej autorky Aitziber Lopezovej sa snaží trochu poopraviť náš pohľad na oblasť vedy. Ona sama študovala chémiu a venuje sa výskumu biomateriálov. Jej publikácia predstavuje pätnásť šikovných žien, ktorých vynálezy používame dodnes.

Veľké a malé objavy

Umývačka riadu v súčasnosti funguje takmer rovnako, ako ju pred 150 rokmi vymyslela Josephine Garis Cochrane. Jednorazové plienky Marion O’Brien Donovanovej šetria čas rodičom už osemdesiat rokov. Môžu si tak namiesto prania trebárs zahrať s deťmi populárnu spoločenskú hru Monopoly. Tú tiež vymyslela žena: Elizabeth Magie Phillips. Vďaka modernej injekčnej striekačke Letitie Mumford Geerovej nie je odber krvi žiadna dráma. Ťažko si predstaviť, že pred jej vynálezom sa používala striekačka, ktorá potrebovala obe ruky lekára, prípadne aj asistenta. Záchranný čln, mechanická kniha (prababička elektronickej čítačky), antireflexné sklo, podmorský periskop či obyčajné stierače áut. Všetky tieto veľké aj malé veci vymysleli ženy.

Aj doma máme byť na koho hrdí

Na záver vydavateľstvo Perfekt pripojilo aj pár slovenských vedkýň. Ilustrátor Luciano Lozano dokonca nakreslil portrét Izabely Textorisovej špeciálne pre toto vydanie. Ako prvá slovenská botanička objavila a klasifikovala množstvo vzácnych druhov rastlín. Bonusom v knihe sú krátke medailóniky Márie Bellovej, Ľudmily Pajdušákovej, Mileny Sedliakovej a Emílie Juhásovej. Škoda, že sa od pôvodného textu výrazne líšia. Aitziber Lopez totiž priamo oslovuje malých čitateľov. Stačí jej pár viet, aby predstavila vynálezy aj ich autorky. Často používa otázky alebo zvolania. Text tak pôsobí živo a ľahko zaujme deti mladšieho školského veku. Milý a hravý tón sa však vydavateľstvu v prídavku slovenskej edície nepodarilo zachovať. Ich pridané životopisy vyznievajú stroho ako z učebnice.

Vtipné ilustrácie

Skromný text sprevádzajú bohaté ilustrácie. Vybrané ženy žili väčšinou na prelome 19. a 20. storočia, môžete si tak na obrázkoch užiť dobové stroje či oblečenie. Ilustrácie sú vtipné a takmer vždy ukazujú nejakú humornú situáciu spojenú s konkrétnym vynálezom. Nahnevaný vodič električky metlou čistí predné sklá od dažďa, zatiaľ čo prizerajúcej Mary Andersonovej v hlave vzniká nápad na gumové stierače. Zmrznutú Margaret A. Wilcoxovú môžete vidieť na sedadle historického automobilu. Zrejme tesne predtým, ako vymyslela mechanizmus na ohrievanie pasažierov. Trochu ma mrzí, že ilustrátor niekedy volí pomerne karikatúrne zobrazenie žien. Samotná kniha je oslavou vynaliezavosti a má búrať stereotypy o úlohe žien v spoločnosti. Možno by bolo prínosnejšie, ak by telesné proporcie ostali aspoň trochu realistické. Martha Coston (vynález signálnej svetlice) určite nemala pás rovnako úzky ako krk a Hedy Lamarr (objavila bezdrôtový komunikačný systém, základ dnešnej WiFi a GPS) rozhodne nevyzerala ako špageta.

Kreativita, všímavosť a vytrvalosť

Všetky príbehy sú dôkazom, že ženy sa vedeli presadiť aj v náročnom prostredí. I keď občas museli predstierať, že sú muži alebo dlho bojovali o právo na patenty. Niekedy aj malá, nenápadná zmena k lepšiemu má veľký dosah. Tak, ako sa v knihe píše o Letitii Mumford Geerovej: „Je teda inšpiráciou pre nás všetkých. Premýšľala, čo by mohla vo svojom okolí zlepšiť, použila svoju predstavivosť a vynašla čosi, čo uľahčilo prácu mnohým ľuďom a iným dopomohlo k lepšiemu zdraviu.“ Nezabúda sa však ani na vytrvalosť. V príbehu chemičky Stephanie Kwolekovej si prečítate: „Napriek počiatočnej chybe sa odvážna vedkyňa nevzdala a výsledok svojej práce nezničila. (...) Pokračovala ďalej, až kým zo vzniknutej látky nevytvorila superodolné, pružné a ľahké vlákno so stovkami možností využitia.“
Kniha sa síce vezie na vlne podobných publikácií o „rebelkách“, ale to neznamená, že nie je potrebná. Ponúka inšpiráciu skutočnými udalosťami aj praktické príklady. Dokáže zaujať malých čitateľov a sprostredkovať im nielen pár faktov a životopisných údajov, ale aj pozitívny a aktívny prístup k životu.