Najlepšie z môjho života - Juraj Šebo

História je ošemetná vec. Má jednu základnú vlastnosť: úžasne dobre sa prekrúca. Je to tvrdá vládkyňa, ale zároveň aj slúžka. Toľkokrát zdeformovaná, zašliapnutá, odsunutá nabok, zväčša vždy v niekoho službách. To je história. Samozrejme, až na výnimky, ktorých našťastie pribúda, lebo demokracia vie byť aj tvrdá a krutá. Chce z času na čas vedieť pravdu. Tú neprifarbenú a naozajstnú. A nielen z jednej, ale z viacerých strán. Často si kladiem otázku, či to, čo poznáme z histórie, je naozaj jediná pravda, alebo sú v jej spracovaní mnohé udalosti natiahnuté na nejaké kopyto – za všetky by som spomenul politické. Áno, s touto naťahovacou a nafukovacou žuvačkou histórie sme sa stretávali a stretávame často a sama história učí, že myslieť si, že ju poznáme aspoň trocha objektívne, hoci aj z prečítania viacerých publikácií či zo zhliadnutia filmových dokumentov, je druhom dôverčivej slepoty.

Juraj Šebo sa pozrel na históriu našej krajiny z celkom iného uhla. Podarilo sa mu spraviť jedinečný zostrih rozličných období, a to skutočne širokospektrálne: od politiky, cez bežný život a módu, priemyselné výrobky, kultové predmety, dobové fotky, záľuby, osobnosti jednotlivých období spôsobom, ktorý možno nazvať obdivuhodný. Hádam sa autor neurazí, ak poviem, že sa mu podarilo vytvoriť akýsi originálny subžáner historickej koláže, kde sa akoby na smetisku alebo v nejakej truhlici prehrabávate v rozličných predmetoch a vytešujete sa, čo všetko – aké poklady ste tam našli. Autor občerstvuje našu pamäť, o ktorej si myslíme, že funguje, ale často je zahltená a unavená, vyťahuje na svetlo sveta niečo, čo už dávno malo zmiznúť či zaniknúť a ono to zrazu úžasne asociuje trebárs ako názov zabudnutej zubnej pasty, či nejaký opaľovací olej Nubian, fotky, na ktorých stoja rady pred mäsiarstvom, nádherné Jawy, hudobné šlágre – a tak ďalej, a ono to niekedy vykreslí, či dokreslí dobu lepšie a hlavne plastickejšie ako suchá veta historika. Ak sa nechcete veľmi hrabať v histórii, siahnite po jeho knižkách. Nájdete v nich všetko možné, sem-tam nejakú nepresnosť, ale dovedna sú tieto knižky vďaka obsahu viac ako presné.

Juraj Šebo vo svojej knihe Najlepšie z môjho života (Marenčin PT) zasvietil do kútov histórie skrytých miest tak, že si v nej môžeme listovať ako v albume, ktorý poteší, vyvolá mnoho spomienok a hlavne – nedeformuje. To je veľká devíza tejto populárnej, ale potrebnej literatúry.