29.01.2009

To najlepšie z ruskej kuchyne - História, základné suroviny, recepty

To najlepšie z ruskej kuchyne

História, základné suroviny, recepty

Bratislava, Perfekt 2008

Na národnú kuchyňu špecializovaná kuchárska kniha okrem toho, že prekypuje množstvom lákavých receptov na rozličné pochúťky zobrazené na farebných ilustráciách nás v predslove oboznámi s dejinami ruskej kuchyne, tradičnými potravinami a kuchynským riadom i náčiním. Keďže autor textov je odborník, v troch nasledujúcich častiach nás veľmi zasvätene oboznámi s ruskými jedlami a na mnohé z nich nám prezradí recepty. V prvej kapitole nám ponúkne obľúbené ruské jedlá, nájdeme tu rôzne recepty – od prípravy jesetera, cez plnené zemiaky až po moskovské plemene. Druhá kapitola je venovaná tradičným jedlám ruskej kuchyne, mnohé z nich sú i u nás známe, niektoré i veľmi obľúbené – napr. ruský boršč, bliny či svetoznámy kaviár. Tieto druhy jedál možno označiť ako populárne. Do tretej kapitoly autor zaradil jedlá pravoslávnej kuchyne, ktoré úzko súvisia s cirkevným kalendárom. Mimoriadny význam v pravoslávnom cirkevnom roku má obdobie pôstu, pričom pôstnych dní by malo byť až 220 za rok. Pre ne je typická strava, v ktorej sú významne zastúpené chlieb, orechy a med. Treba však poznamenať, že pôst v Rusku nie je obdobím hladovania, ale obdobím vedomého, dobrovoľného obmedzovania jedla, striedmosti, čo mravne posilňuje dušu a utužuje telo. Ruská kuchyňa je veľmi svojrázna a mimoriadne pestrá, opísať všetky jej jedlá v jedinej knihe nie je možné. Táto publikácia však poskytuje pomerne rozsiahly výber zo širokého spektra ruských jedál, približuje ich prehľadnými receptami a dopĺňa  cennými, pre nášho čitateľa často až prekvapujúcimi informáciami etnografickej povahy.

–am–