24.05.2011

Naozaj majú páni radšej blondínky? - Jena Pincottová

Bratislava, Ikar 2010
Preklad Vladimír Čikor a Erika Mináriková

Po láske túžime všetci! A všetci ju aj potrebujeme. Napriek všetkému naše očakávania závisia v značnej miere aj od kritérií, ktoré prevažujú v danom čase. Ak ich nepoznáme, rozhodne siahnime po knihe Jeny Pincottovej, ktorá nám v deviatich kapitolách odhalí skryté stránky lásky, príťažlivosti a sexu. Najprv sa pozrieme na svoju tvár do zrkadla, aby sme zistili, čo ju robí krásnou. Vedci hovoria, že je to aj symetria. Vďaka nim tiež vieme, že naša tvár je asymetrická – každá polovica odhaľuje odlišnú časť našej osobnosti. Pravá strana je význačnejšia a pôsobí silnejším dojmom; ľavá väčšmi odráža nálady a pocity. Ak spojíme dve pravé polovice našej tváre, sme vraj atraktívnejšie. Autorka súčasne ponúka postup, ako si môžeme v počítači vytvoriť symetrickú verziu svojej tváre. Atraktivitu človeka vytvára aj vôňa, jej pôsobením sa autorka zaoberá v druhej kapitole. Prečo sa mužom páčia vysoké ženské hlasy? Čo vypovedá o človeku dĺžka jeho prstov? Aký najsilnejší signál môžeme vyslať, aby ste upútali niečiu pozornosť? Nakoľko presvedčivý je dotyk? Jane nám ponúka odpovede aj na tieto otázky, takže stačí sa len začítať a máme šancu, že budeme príťažlivejšie. Blondínky však nemusia byť až také pozorné čitateľky, odjakživa sú na tom lepšie. Vedci dokázali, že už muži v dobe ľadovej uprednostňovali blondíny, ich vlasy pôsobili ako brilantný žiariaci obal. Blondíny považujú za ženskejšie, sexi, bezstarostné, zvodné a schopné sa lepšie zabaviť... Nádejou pre ženy hľadajúce si partnera cez internet je ôsma kapitola. Autorka podrobne rozoberá zistenia vedcov, ktorí sa doslova zamilovali do internetových zoznamiek, lebo sú zlatou baňou údajov. Pri výskume vyšli na povrch aj rozličné predsudky. Muži ohŕňajú nos nad ženami, ktoré sú od nich staršie. Nechcú mať partnerku s vyšším vzdelaním a netúžia po ženách s deťmi. Čo sa s nami deje, keď sa bláznivo zaľúbime? V našom organizme sa vytvorí silný neurochemický koktail lásky, ktorý zahmlí skutočnosť; žijeme v klamných idealistických predstavách... Vášnivá láska však netrvá dlho, upozorňuje Jane Pincottová. Čo teda spôsobuje, že láska, ktorá sa zrodila z túžby, žije dlhšie ako túžba? Prečítanie knihy nie je zárukou, že získame všetky odpovede, ale pomôže nám vyhnúť sa mnohým úskaliam číhajúcim na rozvinutie najkrajšieho ľudského citu.