30.07.2009

Napoleonove pyramídy - William Dietrich

William Dietrich

Napoleonove pyramídy

Bratislava, Ikar 2008

Preklad Katarína Bukovenová

William Dietrich, nositeľ Pullitzerovej ceny, je spisovateľ, žurnalista a historik, ktorý roku 2007, po knihách Hadrian´s Wall (2004) a Scourge of God (2005) úspešne rozšíril svoje bestsellery o román Napoleonove pyramídy. Vykreslil v ňom fascinujúci, takmer detektívny príbeh z čias revolučného Francúzska roku 1798, plného intríg, chamtivosti a nebezpečenstiev, ktorým čelí americký vysťahovalec Ethan Gage. Gambler, salónny lev a dobrodruh v jednej osobe. Nedobrovoľne sa dostáva do víru udalostí, ktorý ho privedie spolu s vojakmi Napoleonovej armády na pobrežie krajiny faraónov tyranizovanej mameluckými vládcami. So záhadným starodávnym medailónom zaveseným na krku putuje cez zradné piesky púšte a trosky chrámov veľkolepej civilizácie na Níle v honbe za odhalením jednej z najväčších neodkrytých záhad histórie.

Na začiatku románu sa ocitneme v porevolučnom Paríži. Odkrývajú sa nočné tajomstvá mesta, svet tajných rozkoší a hazardu, sprisahaní a úkladných atentátov. Dobrodruh Ethan Gage sa vo francúzskej metropole cíti ako doma, nielen kvôli zhýralému životu, ktorý sa tu všeobecne vedie, ale najmä preto, že tu tri roky pred revolúciou pracoval ako asistent Benjamina Franklina, vedca, politika a jedného zo spolutvorcov Spojených štátov amerických, ktorý ho zasvätil aj do tajomstiev slobodomurárstva.

Pokojný život Ethana sa však v piatok 13. apríla 1798 úplne zmenil. V jednom z parížskych salónov sa zaplietol do dobrodružstva, o ktorom sa mu ani len nesnívalo. Jeho problém v ten osudný piatok nespočíval v tom, že by v kartách prehrával, ale naopak, že vyhrával. K výhre nakoniec pribudol aj už na prvý pohľad tajomný artefakt, veľký a ťažký šperk v podobe zlatého disku. Pôvodne vraj medailón patril slávnemu grófovi Cagliostrovi. Keby Ethan Gage predal po výhre svoj záhadný talizman grófovi Alessandrovi Silanovi, preslávenému povesťou skúseného duelanta, hazardného hráča a špióna, ktorý má záľubu v mágii a je členom obávaného Egyptského rítu, ušetril by si veľa starostí. Následky odmietnutia Silanovej štedrej ponuky nedali na seba dlho čakať a Gage po záhadnej vražde už nasledujúci deň uteká naprieč Francúzskom. Na palube vlajkovej lode Orient sa ocitne spolu s vedcami republikánskej armády, ktorá 19. mája 1798 vyplávala z Toulonu, aby dobyla legendárnu krajinu pyramíd, múmií a piesku. Jej veliteľom bol, ako to už napovedá aj názov knihy, sám veľký taktik Napoleon Bonaparte. Ten si od Egypta sľuboval veľké vojenské triumfy. Po rýchlom dobytí Alexandrie  a následnom dobytí Káhiry čakajú na hrdinov ďalšie napínavé dobrodružstvá, ktorých prostredníctvom autor postupne odhaľuje pointu príbehu, čo je pre tvorbu Williama Dietricha charakteristické, a čitatelia sa tak majú naozaj na čo tešiť. Napoleonove pyramídy sú dobrodružným čítaním plným zaujímavých zápletiek a monsieur Ethan Gage je príťažlivým a rýdzo „ľudským“ hrdinom, na ktorého len tak ľahko nezabudneme.

Michaela Geisbacherová