09.08.2010

Naša nádej. Život bez kapitalizmu - Michael Albert

Michael Albert

Naša nádej. Život bez kapitalizmu

Bratislava, Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov 2009

Preklad Pavol Dinka

Michael Albert je autorom viac ako 15 kníh. Jeho najnovšia publikácia v slovenčine je vyústením jeho doterajšieho uvažovania o možnej reforme kapitalizmu ako ekonomického systému. Odmieta aj liberálnu demokraciu ako politický rámec kapitalizmu a snaží sa predstaviť komunitnú alternatívu liberálnej demokracie. V politike to potom znamená, že ,,každá osoba má primeraný dosah na spoločenské dianie bez toho, aby pritom ohrozovala práva iných na rovnakú úroveň vplyvu”  Autor sa snaží predstaviť nové morálne spoločenské a s tým súvisiace pracovno-hodnotové princípy. V jeho tzv. participatívnej ekonomike sú mnohé kontroverzné alebo nedoriešené princípy, čo aj sám priznáva. Napríklad pri odmeňovaní považuje za dôležité porovnanie intenzity a trvanie práce. Podľa neho sú obeta a vytrvalosť hodnotnejšie kritériá na oceňovanie ako náročnosť intelektuálnej činnosti, resp. intelektuálna činnosť. Z toho podľa Alberta vyplýva, že ani vynikajúci lekár si nezaslúži oveľa vyššie odmeny ako ťažko pracujúci farmár. Paradoxne, vôbec nezohľadňuje náročnosť (časovú ani finančnú) vzdelávania lekára. V tomto, ale aj v predstave o výlučne spoločenskom vlastníctve majetku, sa autor približuje k marxistickému systému odmeňovania, ktorý ale na inom mieste jednoznačne odmieta. Navrhuje vznik zamestnaneckých a spotrebiteľských rád, čiže akúsi obdobu juhoslovanského modelu fungovania ekonomiky, ale bez autoritárskeho politického systému, a s prímesou formy ekonomiky a samosprávy existujúcej v izraelských kibucoch. Hoci takto explicitne to nikde neuvádza.

Hlavným problémom pri realizácii vízie Michaela Alberta je, že si vyžaduje úplne odlišných ľudí. Ako uvádza: ,,…občanov s rovnakým prístupom k moci, ..čo budú inklinovať k participácii, čo vo svojom vnútri ponesú ideu sociálnosti a solidarity…“ Otázka znie, kde môžeme takýchto ľudí nájsť? Autor tvrdí, a to mu treba pripísať k dobru, že ,,…v civilizovanej spoločnosti treba akceptovať disent, aj keď pracuje proti nám”. Lenže, skeptik povie, že aj tzv. reálny socializmus toleroval konštruktívnu kritiku, ale to nestačilo na zabránenie excesom.

Prekladateľ Pavol Dinka pretlmočil odborný text veľmi zrozumiteľne, hoci niektoré výrazy z angličtiny nepreložil adekvátne, napríklad hneď na 9. strane malo byť namiesto slova ,,maturujú” ,,dozrievajú” a na 17. strane ,,Genghis Khan” je známy u nás ako Džingischán.

Kniha Michaela Alberta je zaujímavým, ale bohužiaľ stále viac utopickým ako realistickým pokusom o nájdenie lepšieho politického a ekonomického usporiadania spoločnosti.

Andrej Školkay