Marek Zákopčan
20.02.2014

Našepkávač - Donato Carrisi

Preklad Diana Farmošová
Vydavateľstvo Slovart 2013

Debutový román talianskeho autora Donata Carrisiho Našepkávač vás už od prvých strán vtiahne pochmúrnou atmosférou a nesúrodými postavami, ktoré síce majú pramálo spoločného, no predsa sa musia spojiť a dolapiť brutálneho vraha. V lese sa nájde šesť odrezaných rúk dievčat vo veku od sedem do trinásť rokov. Päť z nich patrí nezvestným deťom, avšak čia je šiesta ruka? Je možné, že neznáma dievčina je ešte stále nažive? Alebo je to celé len jedno veľké divadlo a hlavný aktér – desivý sériový vrah – zatiaľ v tichosti chystá ešte hrozivejšie plány?

Väčšina krimirománov má buď výraznú hlavnú postavu policajného vyšetrovateľa, alebo celý tím, ktorý systematicky pracuje a krok za krokom postupuje pri hľadaní vinníkov. V Našepkávačovi nájdeme jedno i druhé, hoci medzi členmi tímu nejestvuje symbióza a ako sa postupne ukazuje, každý z nich má svoje tajomstvá. A čo je ešte zarážajúcejšie: protivník ich dokonale pozná a svoje vedomosti neváha využiť proti nim… Keďže identita šiesteho dievčaťa ostáva záhadou, na pomoc povolajú expertku na hľadanie detí. Mila má skúsenosti s únosmi a ťažkými osudmi a je už pomerne odolná voči nedôvere a skepse iných ľudí. Nevšíma si očividnú nevraživosť v tíme a úplne sa sústredí na svoju úlohu. Lenže na čele skupiny stojí príťažlivý a záhadný kriminológ Goran Gavila, ktorý v nej ako prvý po dlhom čase prebudí schopnosť pociťovať čosi viac než len pracovný zápal…

Mŕtvoly dievčat sa nachádzajú na rôznych miestach – schátraný sirotinec, novopostavená vila, pozemok bohatého magnáta, ktorý za celý život takmer neopustil priestor svojho domu. Tím vyšetrovateľov zisťuje, že každé miesto nálezu je vlastne miestom činu, pretože kedysi v minulosti tam došlo k zločinu, ktorý ostal nepotrestaný. Je teda páchateľ beštiálnym vrahom alebo len odhaľuje vinníkov, čo ušli spravodlivosti? Ako je možné, že pozná dávne zločiny? A najmä – kto je to a prečo to všetko robí?

Prečítal som už mnoho kriminálnych a detektívnych príbehov, no Našepkávača rozhodne zaraďujem medzi to najlepšie, čo u nás v danom žánri vyšlo. Dej má skvelú dynamiku, temnú atmosféru, prekvapenia na vás číhajú na každej strane a keď sa už nazdávate, že je vám všetko jasné, autor vás presvedčí, že sa s vami len nepekne zahral. Dúfam, že Vydavateľstvo Slovart prinesie v preklade aj ďalšie diela Donata Carrisiho, pretože si určite zaslúžia čitateľskú pozornosť.