11.12.2018

Nasýťme dušu rozprávkami

Roman Brat: Pochabý škriatok

Nasýťme dušu rozprávkami

Roman Brat: Pochabý škriatok
Bratislava, Perfekt 2002
  Aj duša býva zavše hladná. Ak jej dožičíme pekný príbeh, zaiste sa nám podarí hlad zahnať. Tak to aspoň tvrdí Roman Brat vo svojej najnovšej knižke pre deti. Mnohí ho poznáme skôr ako rozhlasového redaktora a prekladateľa zo španielčiny. Roman Brat sa však venuje aj vlastnej tvorbe, či už pre dospelých alebo pre deti. Jeho najnovšie rozprávky sú voľným pokračovaním knižky Tvrdohlavý baran. Obidve knihy boli spracované vo forme úspešného pôvodného večerníčkového seriálu Čo videli stromy
  Ak si vaše deti rady obúvajú túlavé topánky a nechávajú sa uniesť do čarovného sveta fantázie, určite sa im zapáči sedem príbehov z rôznych kútov sveta: neposednej Katke ich rozprávajú jej kamaráti – stromy. Rozprávajú príbehy svojich mám, starých mám, starých ba i prastarých otcov. V celej knižke je tak niekoľko rozprávačov. Jedným z nich je aj Katkin otec – príbehy zaznamenáva len ako tichý pozorovateľ, nemá to totiž jednoduché: vždy sa musí premeniť na zvieratko, čím nenápadnejšie, tým lepšie. On sám veľa ráz čelí nebezpečenstvám zo strany iných zvierat. A predsa je šťastný, že práve vďaka vode z čarovnej studničky, ktorá mení jeho podobu, si aj on, dospelák, môže vypočuť všetko.
  A kam všade nás teda táto veselá knižka zavedie? Hneď na začiatku do zasneženého Švédska za pochabým škriatkom Olafom, o ktorom rozpráva vysoká jedľa. Potom sa od pichľavého kaktusu dozvieme, prečo a ako prišlo na svet v horúcom Mexiku sombrero. Moruša si zasa spomenie na príbeh z Indie o múdrom pustovníkovi a spolu s olivovníkom sa vyberieme do Talianska za Giustom, krutým vládcom mora. Ďalší príbeh, tentoraz o zlodejke Erži a šibalovi Pištovi z Maďarska, nám porozpráva krásne voňavý agát. Vedeli ste, kde a ako prišli na využitie kaučukovníka? Ak nie, nechajte sa zaviesť do ďalekej Brazílie. A napokon sa ocitneme aj u protinožcov v Austrálii, kde sa dozvieme čosi o zázračnej moci eukalyptových listov.
  Či sú všetky príbehy pravdivé alebo plné veselých nezmyslov, už nechajme na posúdenie deťom. Faktom zostáva, že kniha z pera Romana Brata neponúka len pobavenie, ale zároveň skrýva množstvo ponaučení o medziľudských vzťahoch, je zdrojom poznatkov o prírode a svete vôbec.

Veronika Turčeková