Elena Ťapajová
30.11.2016

Návod na obsluhu lásky - Renáta Názlerová

„Táto kniha nie je fikcia. Postavy, miesta a udalosti nie sú vymyslené a vychádzajú z reálnych skutočností. Pre zachovanie anonymity sú mená postáv pozmenené.“ Toto upozornenie nájde čitateľ v úvodnej časti knihy Návod na obsluhu lásky (Fortuna Libri 2015). Z ďalšieho textu sa dozvieme, že poznámka sa vzťahuje na materiály, ktoré psychologička a terapeutka Tamara Koch poskytla autorke knihy Renáte Názlerovej, dlhoročnej redaktorke, publicistke a scenáristke, ale i herečke známej z televíznej obrazovky.

Hoci by sme mohli očakávať literatúru faktu, titul je koncipovaný ako beletria a Tamara Koch v ňom vystupuje ako ústredná románová postava. Osudy jednotlivých klientov autorka prepletá s osudom ich terapeutky. Nájdeme tu príbeh starnúcej manželky, ktorá žiarli na svojho omnoho mladšieho manžela, alebo prípad bývalého väzňa, ktorý si odsedel jedenásť rokov za vraždu a teraz chce začať nový život. Spoznávame matku troch detí, ktorú týra jej manžel – policajt. Vdovu, ktorá sa nevie vyrovnať so smrťou manžela. Ženu, ktorá sa po rokoch rozhodla vydierať bohatého politika informáciou o nemanželskej dcére, o ktorej dovtedy netušil. Žiačku, ktorú zneužíva jej učiteľ, a učiteľku,
čo žije v inceste. Bezdetných manželov, čo túžia po adopcii dieťaťa a zaskočí ich manželkina zákerná choroba. Zomierajúceho muža zúfalého nie z blížiacej sa smrti, ale preto, že mladučká milenka, kvôli ktorej zavrhol svoju pôvodnú rodinu, chce iba jeho majetok. Klienti netušia, že ich terapeutka tiež rieši vlastné problémy s komplikovaným vzťahom k rodičom, priateľkám, ale najmä s láskou hneď k dvom mužom rozdielnych charakterov a navyše z rozdielnych kultúr. S Maročanom Meharzim sa zoznámila v Paríži, kým očarujúco drzý a záhadný Slovák Ondrej ju oslovil v Bratislave. Tamara sa nevie medzi nimi rozhodnúť a vôbec sa nespráva podľa rád, ktoré zvykne dávať iným. Mimochodom, bonusom knihy je záver, kde sa dozvieme, ako to s hrdinami jednotlivých prípadov dopadlo. Kniha je sviežo napísaná a nechýba jej vtip. Nuž a téma je nadčasová a večná: láska. Pripomína ju aj nápaditý prebal Doda Dobríka s vystrihnutým srdcom a symbolikou mesta lásky – Paríža. Dodajme, že každý z nás má s láskou vlastné skúsenosti a manuál k nej zatiaľ nikto nevymyslel, hoci sa oň spisovateľka Renáta Názlerová i psychologička Tamara Koch s istým nadhľadom pokúšajú.