Návod na prežitie pre muža - Igor Bukovský - Prežijem

Prežijem

Prežijem!

Igor Bukovský

Návod na prežitie pre muža

Bratislava, AKV – Ambulancia klinickej výživy 2006

Mladý francúzsky autor Martin Page vo svojej knižočke Ako som osprostel (v slovenčine vyšla vo vydavateľstve Sofa roku 2001) opisuje kurzy samovrahov. Niektorí z nás si ani nemusia dávať predsavzatie, že chcú dobrovoľne odísť z tohto sveta, dokonca ani nemusia utrácať za odborný výcvik. Jednoducho žijú v zhode s titulom knihy Martina Pagea, a tak intenzívne, možno nevedome, pracujú na svojom rýchlom odchode. Ako? Stačí, ak si napíšete zoznam všetkých pochúťok a gurmánskych lákadiel, ktorým ste neodolali počas nedávnych sviatkov, a v knihe Igora Bukovského si nalistujete, aký účinok majú na vaše zdravie, teda aj na dĺžku života. Aj prejedanie sa klobásami, údeninami či vysmážaným mäsom je istý spôsob samovraždy. Možno príjemný, ale zaručene úspešný. Ak ste pod vianočným stromčekom našli túto presvedčivo napísanú knihu, zverte sa jej dobre mysleným radám a môžete si dať predsavzatie: Prežijem!

Doktor Bukovský postupuje veľmi systematicky, so svojimi výstrahami začína od oka. Veď pre nesprávne stravovacie návyky  môžete odísť na iný svet slepí. Keď si prečítate o všetkých nástrahách, aké hrozia vášmu zraku len pre nezvládnutú disciplínu chuťových pohárikov, nájdete nielen odborné rady, ako sa im vyhnúť, ale aj recepty na chutný špenát, avokádo či špargľu. Na jedle neušetríte tak či tak. Ak si neraz posťažujete, že ste súci len do železného šrotu, mali by ste mať na pamäti, že aj v zberných surovinách má vyššiu hodnotu nehrdzavé železo. Doktor Bukovský vás poučí, ako predísť hrdzaveniu v tele, vysvetlí vám, čo sú to voľné radikály, aké potraviny obsahujú antioxidanty. Takže, keď do pekla, tak nie na hrdzavom tátošíkovi. Súvislosti medzi niektorými orgánmi nášho tela a pochúťkami, ktorým holdujeme, sa na prvý pohľad zdajú neuveriteľné. V kapitole venovanej mozgu autor objasňuje mnoho zaujímavých súvislostí, napríklad že jahody svojím antioxidačným účinkom ochraňujú nervové bunky, šálka jahôd ochráni mozog na 6 až 12 hodín. Presvedčte sa, že aj zdravá výživa môže pôžitkársky pôsobiť na najsilnejší sval nášho tela – jazyk.

–báb–