Návraty k detstvu - Jaroslava Blažková - Traja nebojsovia a duch Miguel

Traja nebojsovia a duch Miguel

Návraty k detstvu

Jaroslava Blažková: Traja nebojsovia a duch Miguel

Bratislava, Q 111 2003

Jaroslava Blažková sa vracia do slovenskej literatúry nielen svojimi staršími úspešnými knihami, ale prichádza aj s novými dielami – a neprekvapuje ma, že ich príbehovým ťažiskom je detský svet. Autorka si ho hlboko zažila a tvorivo mimoriadne úspešne zúročila vo svojich známych predexilových knihách Tóno, mravce a ja, Ohňostroj pre deduška, Ostrov kapitána Hašašara, Ako si mačky kúpili televízorRozprávky z červenej ponožky. A s odstupom vyše troch desaťročí sa do tohto sveta – s pre ňu príznačnou autorskou odvahou, vrátila pôvabnou rozprávkovou knižkou Minka a Pyžaminka (Aspekt 2003) a po nej aj svojimi troma nebojsami: aby slovenským deťom pripomenula Nebojsu z obľúbenej ľudovej rozprávky, a literárnym kritikom vyslala signál o opätovnom napojení sa na nevysychajúce slovenské rozprávkové zdroje. Pravda, príbehovo „prehodnotené“ a literárne pretvorené do podoby jej autorskej dikcie, kde ľudový horor vystriedal duch irónie, ktorému autorka dala meno Miguel.

Príbehy troch malých nebojsov, Ferduša, Vilka a Jarabáčika, rozpráva autorkin otec Jaroslav a pred osemročnou Jájou, ktorá v tom čase prekonáva zápal pľúc, sa pri jeho rozprávaní v tme kuchyne „vynárali krivé uličky starobylého mesta a v ňom naši príbuzní s ich tajuplnými zážitkami a strašidelnými historkami“. A keďže práve tajuplnosť a strašidelnosť sú „rodnými sestrami“ detských príhod troch nebojsov, celkom organicky môže do toho sveta vplynúť aj rodinný duch Miguel, ktorý je, pravdaže, dobrým duchom, anjelom strážnym, a popri troch strieborných lyžičkách, drevenej Madonke tiež rodinnou „vzácnosťou“.

Autorka v príbehoch využíva jemnú iróniu. Drámy v detskom svete hrdinov tejto knižky však neskončia v bezútešných slzách, ale v oslobodzujúcom smiechu. Len v príbehoch DecemberŠtedrý deň znejú autorkine priame, hlboké a s chvejivou citlivosťou zaznamenané spomienky. V záverečnom príbehu Hra na prekvapenie sa obe tieto línie rozprávania harmonicky spájajú. Dojatie i smiech, také neoddeliteľné od detstva a spomienok: oboje umocňuje náš čitateľský zážitok.

Po Minke a Pyžaminke aj kniha Traja nebojsovia a duch Miguel ukazuje, že práve návrat do príbehov detstva a o detstve sa pre Jaroslavu Blažkovú stal tým „obnoviteľným zdrojom“ jej tvorivosti.

Anton Baláž