02.06.2017

Nebezpečná partia

Sever Veľkej Británie je pre spisovateľov príťažlivý. Kulisy Škótska využíva aj anglický autor Peter May v detektívnom trileri Šachové figúrky. Kniha je zavŕšením trilógie s charizmatickým bývalým detektívom Finom Macleodom. V tejto časti sa vracia naspäť na rodný ostrov Lewis. Ten už čitatelia série poznajú z predchádzajúcich kníh. Tam si Fin opravuje rodičovský dom, začína pracovať ako strážca rozsiahlych pozemkov. Má odhaliť pytliakov, ktorí žijú z výnosného čierneho obchodu s divo žijúcimi lososmi. Okolnosti protagonistu privedú aj k jeho najlepšiemu kamarátovi z detstva, ktorého prezývajú Hvizdoš. Ten žije čudesným životom. Nemá stabilnú prácu, býva v prenajatom dome po otcovi, v ktorom nespláca nájom a navyše sú okolo neho čoraz väčšie tajomstvá. Najväčšiu starosť prináša Finovi reakcia kamaráta na nájdené lietadlo s mŕtvym spevákom folkovej skupiny, ktorej súčasťou boli v minulosti aj oni sami.

Príbeh je plný retrospektívnych momentov. Súčasnosť je písaná z pohľadu tretej osoby, naopak minulosť – obdobie dospievania – je podávaná čitateľovi očami hlavného hrdinu. Takéto striedanie časových rovín je autorovi vlastné. Prítomnosť je viac zameraná na hľadanie cesty k bývalým blízkym a ich spoznávanie. Fin napríklad zistil, že má dospelého syna, o ktorom dosiaľ nevedel. Ľutuje dôležité rozhodnutia v živote. Tie sám hodnotí ako zlé. Menej priestoru dostáva samotná detektívna rovina. Dôležitá je však rovnako.

Návraty do študentských čias sú atraktívnejšie. Spoznávame všetkých zakladateľov kapely Sólas (galsky znamená komfort). Tí riešia bežné mladícke sny ako budúcu kariéru, slávu, partnerstvá, ale aj iné životné strasti, z pohľadu mladého človeka dôležité. Táto dejová rovina je písaná obzvlášť ľudsky a uveriteľne. Neprekvapia v tomto veku medziľudské konflikty, ani problémy s alkoholom. Tu začínajú aj životné komplikácie Fina. Patrí medzi ne aj úmrtie syna so ženou, ktorú nikdy skutočne neľúbil. Autor očividne dáva dôraz na to, aby ľudia nebrali život ľahkovážne. Všetky činy majú následky.

Vynikajúci čitateľský zážitok pripravil slovenským čitateľom prekladateľ Alojz Keníž. Vety sa čítajú s ľahkosťou, navyše sú bez chýb. Rovnako je hodnotený vo svete aj anglický originál. Radosť prináša aj dĺžka kapitol, ktorá nie je úplne krátka, ako v prípade niektorých severských detektívok. Na druhú stranu nie sú kapitoly ani príliš dlhé. Text tak nestráca tempo.

Vôbec neprekáža, ak ste nečítali predchádzajúce knihy zo série (Skala, Muž z ostrova Lewis). Titul sa dá čítať aj samostatne. Kto miluje krásu dedinského prostredia a vynikajúci príbeh, toho Šachové figúrky zaujmú.

Jakub Pokorný