Patrik Oriešek
03.05.2005

Nech sa páči

Bratislava, Petrus 2005

Marián Geišberg, známy herec a pesničkár, nám vo svojej novej zbierke poviedok ponúka niekoľko desiatok jednoduchých, niekedy až insitných príbehov variujúcich vtipné nezmysly na rôzne témy. Poviedky často nesú pečať osobnej skúsenosti, intímnych detailov zo života autora, minulých sklamaní, prchavých dojmov, bolestí a nádejí. Autor sa pokúša vložiť do svojich textov čo najviac pochopenia a vtipu, takže aj keď je poviedka namierená proti konkrétnemu spoločenskému nešváru či neduhu, vyznieva nekonfliktne a dojímavo. A práve v tom spočíva sila Geišbergových textov.

Obľúbenou témou autora je politika, vždy opisovaná s noblesou a z nadhľadu, ale aj napriek tomu po čase začína nudiť. Zdá sa, že táto téma je pre slovenského čitateľa už trochu unavujúca a nereaguje na ňu tak, akoby si autor prial. Viac rezonujú krátke príbehy zo života, podfarbené jemnou iróniou, parodovaním jazyka rôznych spoločenských skupín, niekedy až naivitou.

Niekoľko Geišbergových poviedok, vhodnejšie by bolo slovo poviedočiek, má veľmi pokútnu úroveň, niekoľko mimoriadne dobrú. Textom často chýba účinnejšia gradácia či pointa, často sú zle kompozične vystavané, ale toto všetko Geišberg kompenzuje svojou ľudskosťou a vtipnými, všetkým známymi, slovenskými reáliami. Mimoriadne zaujímavé sú poviedky z rurálneho prostredia zobrazené optikou surového naturalizmu a drsnej vidieckej romantiky. Záujem autora je nasmerovaný aj na parafrázovanie textov a názvov slávnych románov, ako Hlava XXII, Bol som dlho preč, Zvieracia farma, rozprávok Krtkove nové šaty atď. Bystrejší čitatelia budú odmenení útržkami múdrosti zo súkromia známych slovenských osobností, ktoré Geišberg priamo nemenuje, ale uvádza ich iniciály, takže sú ľahko rozpoznateľné. Geišbergove poviedky, to je príjemné čítanie určené pre široké čitateľské publikum, od žien v domácnosti až po unavených biznismenov.

Zrodil sa slovenský Ephraim Kishon. Nech sa páči. Prejdite prahom Geišbergovho sveta a nezabudnite zavrieť dvere.

Patrik Oriešek