Ľubica Psotová
10.07.2014

Nedokonalý plán – Katarína Tekeľová

Nedokonalý plán (Artis Omnis 2013) Kataríny Tekeľovej pôsobí na prvý pohľad ako ideálna dovolenková kniha, tematicky však zachádza o čosi hlbšie. Dynamický príbeh, inšpirovaný aj skúsenosťami ľudí, s ktorými sa autorka stretla počas svojej redaktorskej práce, dotvorila vlastnou fantáziou a posolstvom zasahujúcim hodnotový rebríček každého z  nás. Čítanie o  krátkom, no turbulentnom úseku zo života hlavnej hrdinky – mladej, sebavedomej Zuzy – odkrýva vnútorné prežívanie ľudí, ktorých často stretávame, neraz im závidíme, ale napriek tomu o  ich skutočnom osude nevieme takmer nič. Tekeľová zobrazuje život na lákavom výslní, v absolútnom šťastí a rozkoši, i život na úplnom dne. Zachytáva pritom tenkú hranicu medzi obidvomi stavmi a jednoduchý spôsob, ako sa dá za krátku chvíľu spoznať pomyselný vrchol šťastia i trpký pocit absolútnej beznádeje.

Kniha spĺňa takmer všetky parametre učebnicového príkladu poviedky. Má jednoduchý dej, správne načasovanú zápletku, minimálny počet vedľajších postáv, o ktorých sa dozvedáme iba toľko, koľko je nevyhnutné pre základné vykreslenie príbehu. Ale hlavnú postavu buduje autorka inak. Románovo – veď napokon ide rozsahovo o román. Čitateľ od prvej stránky knihy k Zuze nepociťuje sympatie, ale skôr neporozumenie až antipatiu. V zachytených činoch ju nepodporuje a nestotožňuje sa ani s jej myšlienkami. Negatívny až kritický postoj k hrdinke je umocnený aj zobrazením jej odmietavého postoja k matke. A tak sa javí ako cielené aj nasmerovanie čitateľa k  nedôvere jej ideálne vyzerajúceho ľúbostného vzťahu, vzťahu ženy s nadštandardne vysokými požiadavkami na výzor a materiálne zabezpečenie svojho budúceho partnera, a Praďáka, ktorý všetky tieto požiadavky do bodky spĺňa. Až postupne, cez jednotlivé okamihy vývoja ich vzájomného spolužitia, Tekeľová odhaľuje hrdinkine slabé miesta, a tak vytvára priestor na pomalé stotožňovanie sa čitateľa s jej prežívaním.

Nedokonalý plán nie je iba kniha o láske a vnútornom svete ženy, prioritne sleduje iný cieľ: dôslednú analýzu hodnotového rebríčka súčasníka a kritiku jeho snahy dosiahnuť klamnú podobu „šťastného“ človeka diktovanú dnešnou dobou. A  tak môže byť záver príbehu pre mnohých cenným impulzom, ako zmeniť svoj život k  lepšiemu a  namiesto pózy šťastia v  ňom objaviť šťastie skutočné.