Nemezis - Agatha Christie - Slečna Marplová na zájazde

Slečna Marplová na zájazde

Slečna Marplová na zájazde

Agatha Christie: Nemezis

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2006

Preklad Katarína Jusková

Slovenský spisovateľ priniesol pod hlavičkou Zelenej knižnice ďalšiu knihu so siluetou vrany na obálke – logom svetoznámej autorky detektívnych románov Agathy Christie. Je už v poradí jedenástym prípadom slečny Marplovej vychádzajúcim v tejto edícii.

Nemezis bola starogréckou bohyňou odplaty a jej meno je dodnes synonymom pomsty. Týmto menom označila samu seba slečna Marplová počas výletu na ostrove St. Honoré v Karibiku, kde sa jej úspešne podarilo objasniť ďalšiu vraždu. Pri čítaní obľúbených Timesov sa dozvedá o smrti pána Rafiela, bohatého finančníka, s ktorým sa zoznámila práve počas tejto dovolenky. Ten si pred smrťou spomenul na jej zmysel pre spravodlivosť a schopnosť rozlúštiť aj tie najzamotanejšie záhady.   Preto sa rozhodol prostredníctvom svojich právnikov predostrieť jej zaujímavú ponuku. V prípade objasnenia zločinu, z ktorého bol usvedčený jeho nevydarený syn, jej bude vyplatená čiastka dvadsaťtisíc libier. Pekný peniaz a súčasne ďalšia vzrušujúca záhada na obzore - taká ponuka sa predsa nedá odmietnuť.

Ďalším posmrtným „darčekom“ pána Rafiela je zájazd po slávnych sídlach a záhradách Veľkej Británie. Počas cesty sa okrem jeho účastníkov stretáva aj s troma čudáckymi sestrami. Žijú spoločne v dome skrývajúcom tajomstvo súvisiace s dávno zabudnutými vraždami dvoch mladých žien. Počas vyšetrovania tragickej smrti jednej z účastníčok zájazdu začínajú na povrch prenikať fakty z minulosti viacerých podozrivých osôb a k slovu prichádzajú detektívne schopnosti slečny Marplovej.

Agatha Christie v príbehu Nemezis opäť využíva svoje najsilnejšie zbrane – majstrovskú zápletku, vierohodne vykreslené charaktery, primeranú dávku napätia a, samozrejme, neprekonateľnú slečnu Marplovú. Na pohľad neškodnú osôbku s viktoriánskou výchovou, ktorej vášňami sú háčkovanie, jej záhradka a ... vraždy. Ehm, prepáčte, ich objasňovanie. Neustále nové vydania jej príbehov sú asi najlepším dôkazom, že popularita tejto sympatickej detektívky – amatérky z dedinky St. Mary Mead vonkoncom neklesá.

V slovenskom preklade sú v súčasnosti v ponuke aj tieto knihy Agathy Christie: Zabudnutá vražda, Trinásť záhadVlak z Paddingtonu.

Vladimír Radosa