Elena Ťapajová
24.09.2013

Nemiluješ, zomrieš – Bea Bazalová

Ikar 2012

Vraví sa, že láska je slepá. Nečudo teda, že keď sa zrelá štyridsiatnička Elena za­milovala do tichého a zdanlivo plachého tridsiatnika Romana, vôbec ju nezaujímala jeho minulosť ani neskúmala tajné zákutia jeho povahy. Vlastne až do poslednej chvíľky nechcela pripustiť, že sa za maskou milé­ho človeka, ktorý jej pri každej príležitosti vyznáva lásku, môže skrývať nebezpečný psychopat.

Takto by sa v skratke dal vyjadriť príbeh, ktorý stvárnila Bea Bazalová vo svojej próze Nemiluješ, zomrieš. Je to jej štvrtá kniha po tituloch Ako na hojdačke, Láska na druhý pokus a Obraz. Možno však povedať, že je svojím spôsobom najaktuálnejšia a naj­prepojenejšia s tým, čo sa deje okolo nás. Vznikla totiž na základe skutočnej udalosti.

Jej plusom je psychologická prepracova­nosť charakteru protagonistky a jednotli­vých situácií. Postupne sledujeme, ako sa Elena – slobodná mamička dospievajúceho Viktora, ktorá túži po úplnej rodine a šťast­nom vzťahu, najmä keď jej tie predchádzajú­ce nevyšli – postupne zamotáva do pavučiny vzťahu s trochu záhadným Romanom, aby sa nečakane stala obeťou jeho psychického teroru. V závere si po dvoch rokoch síce uvedomí svoju pozíciu zneužívanej a mani­pulovanej ženy, zverí sa okoliu a pokúsi sa s Romanom rozísť, ale už je neskoro.

Zaujímavo sú načrtnuté i  charaktery jej priateliek Bibiány, Aleny a Stanky, jej expriateľa Tomáša a vzťahy v jednotlivých rodinách a akoby schizofrenická skladačka rozporuplných postojov osudového partnera Romana. Mimochodom, jeho „klony“ môže­me neraz stretnúť aj vo svojom okolí…

Kniha Nemiluješ, zomrieš je viac ako oddychové „ženské“ čítanie s  príchuťou utajenej detektívky či zachytenie toho, čo predchádzalo jednému policajnému prípadu. Je to vlastne akési svojské varovanie pre všetky osamelé ženy, ktoré napriek vzdela­niu či spoločenskému postaveniu dokážu byť v mene hľadania „pravej lásky“ neuveriteľne dôverčivé až ľahkoverné.

Možno aj preto, že si myslia: „takéto niečo sa mne predsa nemôže stať“.