Nemocnica v strede mesta - Rudolf Moravec - Ako skalpelom: zručne a presne

Ako skalpelom: zručne a presne

Ako skalpelom: zručne a presne

Rudolf Moravec: Nemocnica v strede mesta

Bratislava, Alexandra 2004

Kniha profesora Rudolfa Moravca, významného vedeckého pracovníka, súčasne popredného predstaviteľa slovenskej chirurgie, ktorá názvom pripomína známy televízny seriál, prezentuje ľudské osudy v ich konkrétnosti: „Titul Nemocnica v strede mesta nie je ponáškou na známy televízny seriál scenáristu Jaroslava Dietla, ktorý kedysi s napätím sledovalo vtedajšie Československo. Príbehy ľudí v tejto knihe sa odobrali v skutočnej nemocnici v strede hlavného mesta Slovenska“. Autorovým cieľom sa stáva: „vyzdvihnúť každodenný zápas lekárov s najväčším nepriateľom človeka – smrťou“. Dotýka sa osudov ľudí, ktorých charakter, schopnosti a skúsenosti sa formujú uprostred všedných dní, mimo televíznych kamier, takmer nepovšimnuté a nedocenené, no napriek tomu sú rozhodne inšpirujúce a nasledovaniahodné. V skutočnosti Moravcova Nemocnica v strede mesta prináša rozšírený autobiografický aj historiografický materiál, s ktorým sa čitateľ už mohol oboznámiť v predchádzajúcej knihe autora Z chirurgovho zápisníka (1998).

Nachádzame tu vskutku žánrovo rôznorodé texty. Črty z histórie medicíny na Slovensku centrované na vznik konkrétnych nemocníc a genézu zdravotníckej starostlivosti, spojené s výpočtom lekárskych osobností, ktoré sa zaslúžili o ich rozvoj a napredovanie, sa miesia s osobnými zážitkami s pacientmi (niektoré z nich sú veľmi pozoruhodné), prameniacimi z vďaky aj nevďaku. Na tomto mieste autor takisto rozvinul vlastné úvahy o kauzalite zmien v živote človeka aj ich nelogickosti, opätovne tu sprítomnil text Hippokratovej prísahy... Je to naozaj rozmanité čítanie, ktoré sa môže zdať čitateľovi mimo cieľovej skupiny tvorenej najmä odbornou verejnosťou, miestami nezáživné.

Z pestrej textovej palety vyžaruje autorov sympatický prístup k človeku, prenikavosť sociálneho cítenia a postupne sa zobrazuje aj jeho ľudský rozmer ako pevný tvar nenaštrbený spoločenskými zmenami, zhoršenými medziľudskými vzťahmi, ani havarijnou situáciou v zdravotníctve. Navyše, Moravec si s perom v ruke počína takmer ako so skalpelom, zručne, s ľahkosťou a presne. To sú prednosti, ktoré si dokážu nakoniec získať aj nezainteresovaných.

Autor zjednocuje svoje zápisky do homogénneho útvaru kompozičnou stratégiou opakovania návratného motívu. Stal sa ním výrok „renesančného umelca Rembrandta van Rijna, mimochodom maliara, ktorý prvý v dejinách zachytil pitvu ľudského tela na obraze Hodina anatómie Dr. Tulpa“; znie: „Napriek tomu, že som prežil mnoho bolestí, tragédií a sklamania, oklamal som svoj osud. Žil som a bol šťastný. Na túto optimistickú myšlienku sa v priebehu čítania navrstvujú poznatky a skúsenosti skvelého odborníka a človeka. Nebadane dopĺňajú našu zásobu energie, potrebnú na prekonávanie aj vlastných životných prekážok.

Jaro Vlnka