Antonia Bednáriková
06.05.2011

Nemohúcnosť - Filip Kas - Čo je skutočná láska?

Čo je skutočná láska?

Bratislava, Ikar 2011

Tridsiatnici hľadajúci svoje miesto vo svete boli témou Matkinovho debutu Polnočný denník (2002). Toto prvé internetové knižné dielko hýrilo humorom, sexom, pitkami a život mladých intelektuálov a bohémov pripomínal jeden veľký žúr. Predsa len však jasne presvitali otázky o zmysle života, a, najmä, túžba po skutočnej láske a istote vo vzťahu. Úplne iných tridsiatnikov takmer o desať rokov neskôr predstavuje tiež debutant Filip Kas v próze Nemohúcnosť. Jeho hrdina Milan tiež hľadá odpoveď na otázku, čo je skutočná láska, nejde však cestou divokých žúrov, pitiek a sexu, podnieti ho k tomu vlastné zlyhanie v posteli.

Autor svojho zaskočeného hrdinu vracia do minulosti, aby si cez útržky spomienok ujasnil svoje city. Na krátkom časovom úseku sledujeme modelový život úspešného mladého muža. Má dobrú prácu, žije vo vyrovnanom vzťahu s Lizou v spoločnom byte, ráno chodí do fitka, potom fachčí v robote, po večeri si doma pozrie s Lizou film alebo zájde s kamošmi na pivo, kde sa vedú typické krčmové reči – politika, sex, partnerské rozchody... O tom, že by niekto mal sexuálne problémy nepadlo nikdy ani slovo. Je v tom sám alebo sa ostatní s rovnakým problémom nezveria? Je to, čo sa prezentuje ako moderný vzťah či životný štýl, väčšmi v rovine rečí ako skutkov? Liza jeho zlyhanie berie osobne. Nemá náhodou pravdu v tom, že ho už nepriťahuje? Možno je čas rozísť sa. A možno zobrať sa. A čo ak sa problém nevyrieši? Budú žiť vo voľnom vzťahu? To je teraz in. Milanov pokus o preniknutie do vzťahov v svojom okolí, ktoré by mohli byť voľným zväzkom však nevyznieva tak, že by to mohlo fungovať. Zároveň si uvedomí, že on by vlastne ani takto žiť nechcel. Nechce však ani opakovane zažiť posteľný trapas. Hľadanie momentálne absentujúcej mužnosti je zároveň Milanovým hľadaním seba samého a utriedenia si vlastného hodnotového rebríčka

Kniha neponúka akčný dej, ani sex na každej tretej strane, ani veľkú ľúbostnú drámu, ale nabáda k úvahám o kvalite života a partnerstva. Za pseudonymom autora príbehu o novinárovi Milanovi sa zrejme ukrýva tiež novinár, prezrádza ho presakujúci publicistický štýl.