Alexandra Harvanová
24.01.2020

Nenávisť alebo strach

Tomi Adeyemiová: Deti krvi a kostí. Preložila Linda Magáthová. Bratislava. Tatran, 2019

Keď sa koncom mája udeľovali v Los Angeles prestížne ceny Nebula za najlepšie diela uplynulého roka v žánri fantasy, jedno z ocenení si odniesla aj kniha Tomi Adeyemi s názvom Deti krvi a kostí. Získala cenu Andrého Nortona za najlepšiu young adult sci-fi alebo fantasy knihu. Debutový román mladej, len dvadsaťpäťročnej americkej autorky tento rok na slovenský knižný trh prinieslo vydavateľstvo Tatran.

Pred jedenástimi rokmi v Orïshi zomrela mágia. Madžiovia z desiatich kást vyvolených bohmi stratili svoje čarodejné schopnosti, čo využil kráľ Saran na ich masové vyvraždenie. Počas Nájazdu o svoju mamu prišla aj mladá divínka Zélie. Keďže mala vtedy len šesť rokov a mágia sa u divínov obvykle začína prejavovať až o niekoľko rokov neskôr, bola ušetrená. Odvtedy ona i jej rodina žije v neustálom strachu o vlastný život. Rovnako ako každý divín, ktorý Nájazd prežil. Musia platiť nehorázne vysoké dane do kráľovskej kasy. Ak na to nemajú, odvádzajú ich do pracovných táborov, kde v nehostinných podmienkach plnia rozkazy vojakov. Dokonca už ako malé deti. Patria k najspodnejšej vrstve obyvateľstva, ktorá nemá takmer žiadnu hodnotu. Jedného dňa sa však sedemnásťročnej Zélii dostane do ruky artefakt, ktorý by mohol opäť priniesť mágiu do sveta a pomôcť jej ľudu vymaniť sa z marazmu.

Deti krvi a kostí je prvou knihou z plánovanej trilógie o svete, kde výnimočnosť nie je výsadou, ale naopak najhorším previnením. Hlavnej hrdinke Zélii to pripomínajú každodenné situácie plné násilia a neprávosti. Krutosť vojakov zastupujúcich mocenský aparát, pohľady plné zloby zo strany obyčajných ľudí spolu so spomienkou na najhorší deň života, keď Zéliinu mamu uniesli a obesili počas Nájazdu, vyvolávajú v dospievajúcej dievčine pocity krivdy, strachu a nenávisti k svojmu pôvodu. Každá zo štvorice ústredných postáv sa dostáva do tejto pozície. Zéliin brat Tzain, ktorý matke sľúbil, že sa o sestru postará, nevládze niesť túto ťarchu na svojich pleciach. Kráľova dcéra Amari, zrádzajúca svoje postavenie a rodinu, sa snaží pomôcť utláčaným povstať. A napokon aj kráľov syn Inan, ktorý chce naplniť otcove predstavy o mocnom nástupníkovi, sa v momente, keď v sebe objaví skrytý prameň magickej sily, zmieta v existenčných problémoch a bojí sa svojho „coming outu“. Aby sa čitateľ dokázal s postavami čo najviac stotožniť, využíva autorka rozprávanie v prvej osobe. Kapitoly sú preto pomenované podľa osoby, do ktorej hlavy momentálne čitateľ nazerá. Vďaka tomu sa Zélie, Amari a Inan stávajú autentickejšími a ich myšlienky a rozhodnutia uchopiteľnejšími.

Adeyemi priznáva, že pri tvorbe svojho príbehu našla mnoho impulzov v knihách o čarodejníkovi Harrym Potterovi. Stvorila mladých hrdinov, ktorí ako jediní môžu zachrániť rozpadajúci sa svet okolo seba. Zo všetkých síl bojujú proti útlaku, aj keď sa ich cieľ zdá byť nedosiahnuteľný. Rozdelila spoločnosť na čarodejníkov a nečarodejníkov a vytvorila medzi nimi dusivé napätie, čomu nasvedčujú aj nadávky, akými sa podradná vrstva častuje. Kým v Rowlingovej ságe sa objavil výraz humusák, humusáčka, Adeyemi používa slovo larva. Jeho výber súvisí s ďalším prameňom autorkinej inšpirácie. Tá vychádza z africkej kultúry. Cítiť to na naturálnom prostredí, v ktorom sa hrdinovia pohybujú, taktiež na posvätných rituáloch či jazyku, ktorý používajú. Možno práve preto som si pozadie príbehu spájala s genocídou v Rwande a bojmi medzi kmeňmi v Afrike. No mýlila som sa, Adeyemin motív k napísaniu knihy treba hľadať v niečom, čo sa jej dotýka bližšie, čo denne vidí na ulici alebo vo večerných správach.

Ako mladá absolventka Harvardskej univerzity v autorskej poznámke priznáva, že Deti krvi a kostí sú inšpirované policajnou brutalitou namierenou voči černošskému obyvateľstvu v USA. Po pochopení tejto analógie získava príbeh utláčaných divínov snažiacich sa o prežitie nový rozmer. Zároveň sa začínajú vynárať ďalšie pálčivé otázky. Čo vedie ľudí s mocou ku krutosti? Je to len obyčajná nenávisť voči tým, ktorí sú v ich očiach iní? Alebo sa za tým skrýva strach z niečoho, čo nedokážu pochopiť a ovládať? Skúste sa nad tým zamyslieť, keď si knihu otvoríte a začítate sa do nej. Nezabudnite, že budete v rukách držať jednu z najlepších young adult fantasy za minulý rok.