Petra Baďová
22.04.2020

Nepoznaná kresba

Výzva Nakresli si ovečku zrejme poteší mno­hých priaznivcov diela Antoina de Saint-Exupéryho. Publikácia Daniely Čarnej a Lucie Kotvanovej však nenadväzuje na Malého princa príbehom ani poetikou. Dielo nesie podnázov O kresbe, ako ju nepoznáte!

Kresba nemusí byť spojená iba s umeleckou činnosťou a aktivitami detí. Každý z nás z času na čas kreslí, hoci iba použitím grafic­kých znakov na klávesnici. Ako tvrdia autorky publikácie: „Kreslením dávame tvar našim ne­viditeľným myšlienkam. Ceruzkou na papier, prstom na zahmlené sklo, mokrými gumákmi na chodník, vidličkou na nedojedený tanier… kresba nám slúži namiesto fotoaparátu, alebo keď potrebujeme kamarátovi vysvetliť cestu. Je to reč, ktorej rozumie každý. Deti aj dospelí, smutní aj veselí. Dohovorili by sme sa s ňou aj v krajine, ktorej jazyk nepoznáme. To, čo nevieme povedať alebo sa nezmestí do slov, môžeme predsa nakresliť.“

Do kníh sa (ne)kreslí!

Hoci sa s kresbou stretávame neustále, exis­tujú objekty (napríklad knihy), ktoré pred kresbovými zásahmi chránime. Prieskum medzi mojimi známymi ukázal, že keď boli títo dospelí deťmi, nie vždy knižkám prejavo­vali patričnú úctu. Mnohé ich knihy skončili ako moja zbierka rozprávok s dokreslenými ilustráciami a vyfarbenými čiernobielymi ob­rázkami. Kresba však knižku neznehodnotila, naopak, kniha získala akúsi novú významovú vrstvu, vďaka ktorej mi príbehy vrástli hlbšie do pamäti. Do knihy Nakresli si ovečku môže čitateľ zasiahnuť ceruzkou či pastelkami cel­kom prirodzene, autorky ho k tomu vyzývajú.

Publikácie, ktoré aktivizujú čitateľa k tvorivej činnosti, nájdeme v kníhkupectvách bežne. Obvykle ide o rôzne podoby maľovaniek ale­bo zbierok nápadov a hier, prípadne o knihy nápomocné v poznávaní výtvarných techník. V súvislosti s knihou Nakresli si ovečku si môžeme spomenúť na tituly Nakresli mi ovečku, maľovanku s kresbami Antoina de Saint-Exupéryho, a Nakresli mi ovečku: Veľká kniha hier, ktoré vyšli vo vydavateľstve Albatros v roku 2015. Knihu Daniely Čarnej a Lucie Kotvanovej by však nebolo správne radiť k maľovankám alebo pracovným zošitom. Obsahujú síce množ­stvo tvorivých úloh, ponúkajú čitateľom rôzne aktivity pre zábavu, ale navyše disponujú aj viacerými obsahovými aj formálnymi kvalitami.

Vizuálne a obsahové kvality

Za grafickým dizajnom stojí postkonceptuál­ny umelec Stano Masár. Kniha má štvorcový formát, tvrdú väzbu, praktickú stuhovú zálož­ku a tvoria ju listy vyššej gramáže. Obálka je príjemne matná, maloprincovsky modro-žl­tá, pohybuje sa po nej stádo bielych ovečiek. Ovečky nájdeme aj na predsádke, tam sa však už prezentujú v pravidelných rozstupoch na bielom pozadí. Niektoré ovečky sú zobra­zené spredu, iné z profilu či zozadu, niektoré majú huňatú kožušinu, iné letný strih. Každá ovečka nesie vlastný výraz (veselá, smutná, ustráchaná, spokojná, šibalská), odráža iný rukopis (rozhodné vedenie línie, subtílne čiary, dôrazný prítlak, rozochvená stopa). Autorkou ilustrácií v knižke je Lucia Kotvanová, no ovečky nakreslili viacerí autori – etablovaní výtvarníci a deti. Súčasťou predsádky je voľ­né miesto pre jednu ovečku, ktorú tam môže nakresliť čitateľ.

Mohlo by sa zdať, že názvom knihy a kres­bami ovečiek väzba k Malému princovi končí, avšak nie je to tak. Malý princ na svojej ceste stretol rôzne osoby (kráľa, márnivca, pijana, biznismena, lampára, zemepisca) a rozprával o nich pilotovi. Dospelí sa mu zdali byť čudní. Daniela Čarná a Lucia Kotvanová čitateľov tiež postupne zoznamujú s obyvateľmi rôznych planét – s umelcami. Základné datovanie ich pobytu na Zemi spolu s údajmi o mieste ich príchodu a odchodu autorky začlenili na záver knihy do vizuálne príťažlivého chronologického prehľadu. Množstvo slovenských aj sveto­vých umelcov a umelkýň autorky predstavujú prostredníctvom ich diel. Niektorí umelci sa v knižke objavujú aj v podobe realistickej ilustrácie. Lucia Kotvanová pri ich stvárne­ní vychádzala z fotografií, ktoré zachytávali umelcov pri tvorbe alebo v neobvyklých pó­zach. Portréty sú vizuálne zjednotené, vždy ide o čiernu kresbu v bielej siluete na farebnom pozadí. Bielu siluetu dopĺňajú modré rastre – vzory na oblečení.

Autorky sa čitateľom prihovárajú na kaž­dej strane knihy. Je sympatické, ako ich občas dopĺňajú aj samotní umelci svojimi výrokmi v komiksových bublinách.

O autorkách

Nakresli si ovečku vydalo vydavateľstvo Slovart spolu so Slovenským centrom vizuálnych ume­ní Kunsthalle Bratislava, kde Daniela Čarná a Lucia Kotvanová pracujú. Autorská dvojica sa profesijne zameriava na vzdelávanie ume­ním, snaží sa sprostredkovať estetický zážitok rôznym vekovým kategóriám návštevníkov galérie.

Daniela Čarná pôsobí v Kunsthalle ako ga­lerijná pedagogička a kurátorka súčasného výtvarného umenia. Dvanásť rokov pôsobila v Galérii mesta Bratislavy. Vymýšľa a realizuje vzdelávacie programy, stojí aj za úspešným ce­loslovenským programom pre školy (žiakov II. stupňa a ich pedagógov) – Umenie zblízka. Ku­rátorsky zastrešila desiatky výstav (za výstavu Z mesta von – Umenie v prírode získala v roku 2007 nomináciu na Cenu Oskára Čepana Extra). Daniela Čarná sa autorsky alebo spoluau­torsky podieľala na monografiách Igora Kalné­ho, Michala Kerna a Barbory Kožíkovej-Lichej. Galerijná pedagogička je tiež autorkou knihy pre deti Po stopách umenia (2009), v ktorej sa snaží hravou formou priblížiť detského čitateľa k umeleckým dielam zo zbierok galérie.

Lucia Kotvanová je výtvarníčka (vystavovala napríklad aj na Bienále Young Art v Moskve v roku 2014), spoluorganizátorka výstav sú­časného umenia v netradičných priestoroch. Galerijnej pedagogike sa venovala v Galérii Jána Koniarka v Trnave a v Slovenskej národ­nej galérii.

Autorská dvojica získala ocenenie Rady galérií Slovenska – Biela Kocka v kategórii Edukačný projekt za projekt Detský mediá­tor (2017) a za projekt Mediátori na výstave Ilony Németh: Eastern Sugar (2018).

Na záver

Malý princ vyzval pilota ku kresleniu a tvori­vému vnímaniu. Autorky sa pokúšajú o to isté. Navyše, pozývajú čitateľa k spoluautorstvu. Akého čitateľa však chceli osloviť? V záverečnom dialógu, v ktorom sú zobrazené autorky aj Malý princ, sa to nedozvieme. Netreba po tom údaji pátrať, knižka môže osloviť rovnako det­ských, ako aj dospelých čitateľov (podobne ako Malý princ). A prostredníctvom knižky nás môže osloviť umenie. Pretože, ako na jej stránkach tvrdí Rudolf Fila: „Umenie je hra dospelých, uchovávajúca si čaro detstva.“

Čo ďalej s knižkou

Kniha Nakresli si ovečku obsahuje množstvo úloh, ku všetkým sa môžeme opätovne vracať. Dá sa s knižkou robiť ešte niečo ďalšie?

Ak splníme všetky úlohy a aktivity, ku ktorým nás vyzývajú autorky, zostane nám po­kreslená knižka. Čo keby sme do nej vstúpili aj farbami? Predsádka s ovečkami, portréty umelcov, všetky čiernobiele obrázky sa priam núkajú na vyfarbovanie.

Na konci knihy sa nachádza chronologický prehľad použitých umeleckých diel a základ­né informácie o nich aj o ich autoroch. Aké sú ich životné príbehy? Nájdeme v ich tvorbe spoločné motívy?

Prelistujme si knižku ešte raz a vyhodnoťme: ktorá kresba sa mi najviac podarila? Ktorá úloha ma najviac bavila? Skúsme zadanie splniť opäť, ale na väčšom papieri, so zatvorenými očami, s kamarátmi a pod.

Petra Baďová (1985) pracuje v Ústave literárnej a umeleckej komunikácie FF UKF v Nitre. Okrem iných publikácií jej vyšla aj Existenciálna estetika vecí (2016). Zaoberá sa estetikou krajiny, situácií a vecí a dejinami výtvarného umenia.