Pokrivené charaktery, obnažená horšia tvár človečenstva a sebectvo vo svojej najčírejšej podobe. To všetko je spracované v knižnom titule od britského autora Olivera Harrisa Temné srdce Londýna. Je to neobvyklá detektívka, ktorá prekvapila v čase, keď už sa zdalo, že zaujímavý titul v tomto žánri nemôže prísť. Hľadať kvalitný triler v dnešnej záplave titulov je ako snažiť sa nájsť ihlu v kope sena.

Kvalita od prvej stránky do poslednej – tak sa dá zhrnúť podstata tejto knihy i moja spokojnosť s ňou. Najdôležitejší je autorov um, tomu však pomáha, samozrejme, aj kvalitný slovenský preklad od Vladislava Gálisa, ktorý dokázal preniesť originálnu angličtinu do slovenčiny bez toho, aby stratila štipku svojho decentného humoru. Nič čitateľovi neprekáža pri zahĺbení sa do košatého príbehu. Kvalita je viditeľná od prvej litery.

Hlavný hrdina, detektívny vyšetrovateľ Nick Belsey, sa topí v dlhoch a v iných problémoch. V hodine dvanástej, kedy si prišiel zbaliť veci na hampsteadskú policajnú stanicu, narazí na prípad, ktorý ho zaujme. Nezvestná osoba na The Bishop Avenue, jednej z najluxusnejších ulíc v Londýne. Keď príde do obrovskej vily, nájde mŕtvolu – samovraha ukrytého v útrobách svojho domu. Nickovi nenapadne nič lepšie, než využívať dom pre seba a v niektorých prípadoch aj identitu mŕtveho. Kuriózne správanie sa vďaka autorovmu talentu ani nezdá pritiahnuté za vlasy. Zo začiatku je prítomné občasné ťukanie si na čelo, ale postupne všetko do seba zapadá a dáva zmysel.

Bezcharakterné vyčíňanie Nicka sa stále stupňuje, s každou ďalšou stranou očakávame jeho strmý pád na dno. Obľúbiť si ho je naozaj veľmi ťažké, napriek tomu sa mu dá do istej miery rozumieť. V príbehu totiž môžeme aj v radoch polície naraziť na oveľa pokrivenejšie charaktery a v konečnom dôsledku teda vyzerá hlavný hrdina len ako varovný prst pre ľudí, ktorí pracujú v štátnej správe, ale aj pre všetkých ostatných. Nick počas svojej strastiplnej cesty z Veľkej Británie do blahobytu narazí na množstvo prekážok, ale aj na samotný fakt, že sa ho vyšetrovanie prípadu začne čoraz viac bytostne dotýkať. Zároveň vie o mnohých veciach oveľa viac než ostatní vďaka svojmu súkromnému vyšetrovaniu. Ľudskosť v pozitívnom ponímaní sa u neho prejaví najmä pri stretnutí s novinárkou Charlotte, ktorá sa stane jeho čiastočnou motiváciou.

Ako názov napovedá – temnosť je na každom kroku. Temnota sršiaca z útrob duše. Nedá sa na nikoho spoľahnúť a všetko záleží od peňazí. Hodnoty nič neznamenajú – a to je jeden z dôvodov, prečo sa zdá ako jeden z najdôležitejších protagonistov práve Londýn. Zaujímavý kontrast medzi krásou bohatstva a špinavými praktikami dodáva knihe punc uveriteľnosti. Nie je všetko zlato, čo sa blyští.

Temné srdce Londýna je detektívka moderného strihu, pričom nezabúda na svoje britské korene a občas vzdá hold aj klasikám žánru. Viac takýchto kníh! Zaujme čitateľov, ktorí majú radi napätie, uveriteľné postavy, šikovnú prácu s prostredím – ale zároveň neruší zdĺhavými opismi. Oddychové čítanie do zlého počasia.

Jakub Pokorný