Alena Štrompová
25.11.2014

Nevinné obete - Kathy Reichs

Romány Kathy Reichs poslúžili filmovému priemyslu pri nakrútení najznámejšieho kriminálneho seriálu z oblasti forenzných vied. Hlavná hrdinka Temperance Brennanová oslovila množstvo intelektuálne založených divákov vyhľadávajúcich kriminálne príbehy s hodnovernými obrazmi zločinov. V knihe sme o tieto vizuálne obrazy síce ukrátení, ale... Protagonistka Temperance, z veľkej časti autorkino alter ego, sa v knižnom spracovaní javí ako vysoko kvalifikovaná, hĺbavá, empatická, vášnivá, ale aj sociálne založená pracovníčka a matka. Všetky tieto osobnostné kvality si udrží aj vo filme, ale nie sú až také výrazné. V bestselleri Nevinné obete (Vydavateľstvo Slovart 2014, preklad Pavol Lukáč, Helena Šajglíková) sa neúnavne po boku otravného, ale i sympatického detektíva Ryana pokúša prísť na príčinu vzrastajúceho počtu obetí – tiel dievčat zohavených mučením. Keďže románový žáner poskytuje autorke dostatok miesta na vedľajšie epizódy, s protagonistkou popri hrozivom prípade odhaľujeme i nelichotivú minulosť nebohej rehoľnej sestry, rozuzľujeme klbko rodinných vzťahov hlavnej hrdinky, pozorujeme jej váhavé rozhodovanie sa medzi tým, čo jej hovorí rozum a tým, po čom túži. Pridanou hodnotou románu s dynamickým dejom a strhujúcou zápletkou je čitateľsky atraktívne prostredie, do ktorého sa doktorka Brennanová dostáva. Preniká medzi fanatikov a ako je známe, najkrutejšie konflikty sú, paradoxne, tie náboženské. Autorka čitateľom predkladá opisy práce forenznej antropologičky, či už v teréne, alebo v laboratóriu, a rovnako predostiera historické a psychologické exkurzy do podstaty konania jednotlivých siekt a organizovaných zoskupení fungujúcich izolovane pod drobnohľadom vodcov. Neviem, či väčšie znepokojenie vyvolávajú už mŕtve obete alebo reálna hrozba všakovakých samozvaných demagógov útočiacich na ľudí každého veku a vzdelania. Román Nevinné obete zaradený do edície Top krimi pokladám zatiaľ za autorkin najhodnotnejší aj vďaka už vyššie spomínaným aspektom. Kto po ňom siahne, určite nebude iba bezhlavo naháňať zločincov, ale zamyslí sa aj nad hodnotami, ktoré možno doteraz prehliadal. Kráľovná forenznej antropológie sa snaží svojim prózam vdýchnuť hlbší rozmer. Na predlžujúce sa jesenné večery sú knihy tejto autorky ako stvorené.