Mária Dovičák
19.11.2021

Nevítaný sused

Charlotte Habersack/SaBine Büchner: Príšerný šúš/ Der schaurige Schusch

Preklad: Ján Jambor

Bratislava: Perfekt, 2021

Čo je vraj, nemusí byť naozaj – takto by sa dal zhrnúť príbeh o neznámom šúšovi, ktorý sa má nasťahovať do Dutých hôr na končiar taký „vysoký, že z jeho vrcholu vidno len oblaky“. Toto vysokohorské miestečko obýva presne toľko svojráznych obyvateľov, koľko by sa dalo narátať na prstoch jednej ruky: „ustráchaná sliepka, trucovitý jeleň, škaredý kamzík, papuľnatý svišť a párty zajac.“ Títo síce „v živote neboli nikde inde ako na svojom vrchu“, no vďaka svojim konexiám vedia o šúšovi všetko ešte pred tým, ako ho prvýkrát stretnú: je „veľký ako automat na kolu“, „jeho obľúbeným jedlom je vraj pečená zajačina“ a sliepkina „dcéra mamy môjho brata“ dokonca „rozprávala, že bozkáva ako divoch!“ Jedno je jasné: šúš na Dunčov končiar nepatrí (ale ustráchaná sliepka určite áno), a aby sa tam nedostal, rozhodnú sa jeho obyvatelia postaviť plot. Na to je však už neskoro. Šúš je tu a v schránkach zvierat sa objavili pozvánky na kolaudáciu jeho príbytku. Tam sa pre svoju slabosť – vidinu zábavy – odváži len párty zajac. Ten však ani po štyroch hodinách nevyjde zo šúšovho domčeka...

Príbeh voňajúci kosodrevinou a čerstvým horským vzduchom vyšiel z pera mníchovskej autorky Charlotte Habersackovej, ktorá sa slovenskému čitateľovi predstavila už dvoma z populárnej, zatiaľ 6-dielnej série kníh pre deti a mládež Bitte nicht öffnen (Prosím, neotvárať!). Popri slovenskom preklade, o ktorý sa postaral Ján Jambor, je autorkin jednoducho a humorne napísaný text postavený na početných dialógoch k dispozícii aj v nemeckom origináli, keďže vydavateľstvo Perfekt ponúka túto knihu v dvojjazyčnom vydaní.

Obrázková kniha Príšerný šúš sa snaží senzibilizovať detského čitateľa k reflexii aktuálnych spoločenských tém. Rozpráva o predsudkoch a často neopodstatnenom strachu z nepoznaného, ktorý človeka bez toho, aby si to uvedomoval, môže obrať o krásne chvíle či nové priateľstvá. Je aj príbehom o absencii empatie – dôvod šúšovho sťahovania, jeho pocity a možné obavy z nového prostredia nie sú pre žiadne zo zvierat hodné zamyslenia, ich egocentrizmus ich obmedzuje myslieť výhradne na vlastné životy. Našťastie, je tu párty zajac, ktorý síce najskôr navrhuje spôsob, ako sa šúša zbaviť, „zahráme sa na schovávačku a nebudeme ho hľadať“, no je to napokon on, kto sa zameria na to, čo ho s novým susedom spája – radosť zo zábavy –, a tým pomôže zbúrať predsudky svojich priateľov, ktorí napokon zistia, že šúš je úplne iný, ako sú chýry o ňom, a báť by sa mohol skôr on ich.

„Dunčokončiarovcov“, ktorí sú napriek svojej ľahkovernosti a zahľadenosti do seba predsa len sympatické zvieratká, stretáme prvýkrát už na pútavom obale knihy. Ten je okrem toho, že prebúdza zvedavosť a fantáziu, celkom výpovedný: zvieratká tu stoja na veľkom kopci, ktorý vyzerá ako hlava nejakej príšery či len jej tieň, evokujúc otázku, čo je skutočné a čo sú len obavy či predsudky. Autorkou ilustrácií je SaBine Büchner, ktorej cit pre detaily necháva čitateľa objavovať nové a nové (najmä vtipné) postrehy. Kým jeleň oblečený v lederhose (kožených nohaviciach tradične vyrábaných z jelenej kože) zaujme svojím outfitom ihneď, jeho príbytok skrášlený borovicou v kvetináči a trofejou s vypchatou hlavou poľovníka si pýta detailnejšie pozretie.

Obrázková kniha Príšerný šúš ponúka čitateľovi možnosť ponoriť sa do rozprávkového sveta zvierat, vychutnávať si symbiózu ilustrácií a textu, objavovať nové detaily a po zatvorení knihy sa možno i zamyslieť napríklad nad tým, či oplotenie sa pred neznámym naozaj ochudobňuje iba toho, kto sa nedostane dovnútra.