Antonia Bednáriková
13.09.2004

Nezblázni sa, mamička – Gabriela Futová

Gabriela Futová

Nezblázni sa, mamička

Bratislava, Mladé letá 2003

Po čitateľsky úspešnom debute Naša mama je bosorka (Mladé letá 2001) a rovnako úspešnej knižke Hľadám lepšiu mamu (Mladé letá 2001), ktorá sa prekladá do maďarčiny, prišla talentovaná Gabriela Futová (1971) s novým príbehom zo súčasnosti, ktorých je v literatúre pre deti a mládež tak málo. Nezblázni sa, mamička citlivo ilustroval Peter Cpin a výtvarným redaktorom je Svetozár Mydlo.

Autorka si vystačila s mikroprostredím rodiny a piatimi postavami, pričom otec s mamou vstupujú do deja minimálne (odstraňujú následky katastrof a udeľujú tresty). Hlavnými aktérmi sú dvojčatá Siso a Pisko a ich mladšia sestra Dáša. Chalani tajne načúvali rozhovor mamy so svojou priateľkou, z ktorého vydedukovali, že má dosť ich vylomenín (Dáša zapálila svoju izbu, lebo bola zvedavá, či prídu požiarnici; Pisko vytopil susedov, Siso rozbil v škole okno) a hodlá ich dať do útulku. Dovtedy rozdelení súrodenci okamžite vytvoria koaličné zoskupenie a usilujú sa katastrofe zabrániť. Rozhodnú sa pre variant polepšenia. Presvedčia sa však, že dobrý úmysel nemusí byť vždy korunovaný skvelým výsledkom. Pokus o uvarenie fazuľovej polievky v tlakovom hrnci sa končí výbuchom. Ak ich mama šupne teraz do útulku, niet sa čomu čudovať. Pre istotu si zbalia veci na útek. Nová situácia vytvorí zo súrodencov opäť opozíciu – Dáša proti dvojčatám. Chalani však stále ťahajú za kratší povraz a na vlastnej koži sa presviedčajú, že platí Kto druhému jamu kope, sám do nej padne (keď odhalia, že sestra ich odpočúva, nastrčia Dáše žuvačky do vlasov, mama ju však vezme k dospeláckej kaderníčke a s novým krátkym účesom vyzerá oveľa lepšie, keď vylepia na nástenke Dášinu bábätkovskú holú fotku, pani učiteľka ju pochváli za nápad a všetci spolužiaci dostanú úlohu takisto doniesť fotku...). Vynaliezavá Dáša sa im však pomstí a oni zostanú holohlaví, navyš v škole utŕžia kolosálnu hanbu, lebo sestra vyvešala po celej škole inzerát ,,Siso a Piško, jedinečné holohlavé dvojčatá, si hľadajú dve frajerky na bozkávanie: Kto má záujem, nech sa prihlási v 4. B”. Nasleduje chalanská odveta – simulovaná vražda, v ktorej hrá hlavnú úlohu kečup. Ani toto predstavenie im však nevyjde, je len ďalšou prehrou v sérii, kde do deja vstúpili aj policajný vlčiak Argo, policajti a záchranka.

Príbeh, v ktorom dominujú dialógy medzi deckami, svedčí autorke viac ako stvárňovanie a repliky dospelých. Výborná znalosť detského slovníka a detskej komunikácie jej umožnili vypointovať dynamický a vtipný text o potrebe a sile citových väzieb v rodine bez násilnej didaktizácie a podceňovania detského čitateľa. Svojou najnovšou knižkou Gabriela Futová potvrdila svoj talent a svoje miesto v slovenskej literárnej tvorbe pre deti a mládež.

Antonia Bednáriková