Michal Schuster
08.12.2010

Nick Twisp v putách - C. D. Payne

Americký spisovateľ C. Douglas Payne, predstaviteľ literatúry absurdnej fikcie, sa narodil v roku 1949. Trojdielna séria o pubertiakovi Nickovi Twispovi mu vyšla v roku 1993. Vlani vydavateľstvo Slovenský spisovateľ ponúklo slovenským čitateľom prvú časť Nick Twisp sa búri, tento rok pribúda Nick Twisp v putách.

Nicka Twispa často porovnávajú s Towsendovej Tajným denníkom Adriana Mola a so Salingerovým Holdenom Caulfieldom z románu Kto chytá v žite. Vonkajšková podobnosť je zjavná: príbeh rámcovaný do denníkovej formy. Nick Twisp je však z trojice najbrutálnejšie ovládaný (a či zmietaný) sexuálnymi pudmi. Otvorenosť často skĺzavajúca až do eufeminizujúcich vulgarizmov spestruje iba pichľavá autorská irónia. Podľa mňa sa však pri zdôrazňovaní triumvirátu príbuzných diel zabúda na odkazovanie na Dickensa: Twisp je blízke menu Twist: Oliver Twist. Okolitým svetom trápený Oliver Twist sa ako keby prerodil do Twispa modernej doby, odhodil viktoriánsku prudérnosť, ale stále nemá ľahký príjemný život. Dokonca jeho šialené intrigánstvo prejavujúce sa v rýchlom slede bizarných príhod, nezastavujúce sa pred žiadnou posvätnosťou, ako keby malo pandantov vo veľkých románových charakterových postavách 18. storočia.

Nick Twisp v putách začína tam, kde skončila predchádzajúca časť: Nick sa konečne dostáva do mesta k viac-menej platonicky milovanej Sheeni, lenže tá práve z mesta odchádza študovať do tristo kilometrov vzdialeného Santa Cruz – a navyše s Nickovým úhlavným sokom v láske, pohľadným Trentom. Aby svoju milovanú získal späť, podniká všakovaké možné i nemožné kroky, spriaha sa s kdekým, „kuje pikle“. Popritom trpí – so svojím rozvedeným otcom, v príležitostnej práci, v škole... Zákonite sa čoraz viac zamotáva do vlastných nastražených osídiel, klamstiev a poloprávd a každá zmena je skokom z blata do kaluže.

Hoci od napísania knihy neuplynul dlhý čas, v technických ohľadoch je dielo „zastarané“. Napríklad stupňovanými absurdnými scénami tajného telefonovania z domácej linky (viď dnešné mobily) a využitím možností vtedajších počítačov (žiadne maily, chatovanie...). Bazírovanie na vonkajškovosti sveta, čo ako typické pre tínedžerov, posúva preto román do „historickej“ polohy, podobne ako je modernou mládežou vnímaný Oliver Twist. Vždy však ostane vďačnou pripomienkou pre skúsenejších na ich mladícke nerozvážne roky. Aj keď sa Nick Twisp dnes už asi nestane negatívnym alebo pozitívnym idolom, pre terajších nadržaných pubertiakov môže byť kniha chevalierovsky rozmarným dielkom, obdobne ako bývalo kultové Zvonodrozdovo pre súčasné stredné produktívne a postproduktívne ročníky.