19.08.2008

Nie ste vy náhodou ten chýrny pán Rafin? – Miroslav Šustek – Za tajomstvami literárnych podsvetí

Za tajomstvami literárnych podsvetí

Za tajomstvami literárnych podsvetí

Miroslav Šustek: Nie ste vy náhodou ten chýrny pán Rafin? Žilina,

Artis omnis 2008. Editor Michal Spáda

Adalbert Rafin je lovec záhad. Neúnavný návštevník ruín hradov, mlynov a domov. Človek, ktorý v náhodnom okoloidúcom MIMOVOĽNE spozná upíra. Sám alebo v sprievode dlhánskeho pána Pluša pomocou dôvtipu a strieborného krížika bojuje s temnotou. Jeho duchovnými otcami i sprievodcami v poloironickom pásme narážok a alúzií sú Sherlock Holmes, profesor van Helsing (premožiteľ grófa Draculu) a mnohí iní menej známi hrdinovia či polohrdinovia viac-menej obskúrnych príbehov. Pri pozornejšom čítaní zistíte, že Miroslav Šustek dlhoročným čítaním a písaním v ústraní obci Bánová pri Žiline nadobudol znalosti populárnej literatúry v rozsahu, ktorý by nezahanbil ani literárneho vedca (keby sa, pravdaže, takéto znalosti nebrali skôr ako škvrna na pomyselnej krištáľovočistej vedeckej cti). V texte sú rozosiate dôvtipné poukazy na romány pre slúžky, hrôzostrašnosladkobôľne lúpežnícke romány v štýle Lipsa Tuliana, občas zacítite pach cynizmu Ambrosa Bierca, potom zasa čvachtavý krok morských oblúd Lovecraftových, tu a tam sa v prítmí zablysne ostrie logickej dýky poínt samotného majstra Poa. Postavy, motívy a obrazy či kulisy sú štandardne nepôvodné, postmoderne neoriginálne a ironickoparodicky nasvietené. Celý svet prepája neskrotný živel Šustekovho rýdzeho, archaickou patinou cvendžiaceho jazyka. Miestami máte pocit, že Šustek píše tieto príbehy v 19. storočí a pre 19. storočie – tam kde ony v slovenskej literatúre neboli, pretože zapĺňa biele miesta neexistencie vtedajšieho slovenského hororu. V jeho jazyku počuť expresivitu súčasníkov Laskomerského či Záborského, čo s občasnými narážkami na súdobé reálie pôsobí, mierne povedané, bizarne.

Bizarnosť, podivnosť a nesúrodosť je v podstate prevládajúcim prvkom 27 poviedok sústredených editorom Michalom Spádom do štyroch celkov. V izolácii od moderného sveta desiatky rokov píšuci dôchodca kladie pred erudovanejších z čitateľov ťažko – ak vôbec – rozlúštiteľný problém. Nakoľko je autor „nad vecou“ a nakoľko je ňou pohltený, koľko štylistických neobratností, logických nedôsledností a nevierohodne vypätých scén je zámerných a ktoré z nich Šustek pripravil ako „pascičky“ na čitateľov, pričom tu a tam vypadol z roly a smial sa sám sebe i tam, kde mal byť vážny, chvíľu zanietene insitný rozprávač, potom zasa potuteľný komentátor... Bludisko a nočná mora pre kritikov, kratochvíľa pre čitateľov-milovníkov poklesnutej spisby, facka estétom a estetikom a úctyhodný výkon editora Michala Spádu, jedného z čelných predstaviteľov združení Hlboký hrob a Mastodont, propagujúcich horor na Slovensku.

Príbehy v knižke totiž tvoria len vrchol ľadovca, starostlivo preosiaty z rukopisu vyše šeťdesiatročného invalida obývajúceho polorozpadnutý dom (nuž: ako potom zabrániť stotožneniu autora s postavou? Ako sa vôbec vyhnúť písaniu hororu v prostredí, kde je ním presiaknutý každý kút a každá čiastočka vzduchu? Miroslav Šustek je osoba nevídaná a nevierohodná, no nevyhnutná, v celej svojej invalidite, spontaneite a rafinovanej insitnosti stelesňuje podstatu a živel slovenského hororu) – ide o výber, ešte raz zopakujem – 27 poviedok, z niekoľko tisíc... Pán Rafin i Miroslav Šustek ešte majú v zásobe mnoho tajomstiev pre tých, čo majú dostatok až prebytok hravosti, zmyslu pre humor, zvedavosti, trpezlivosti s výtržnosťami literárneho podsvetia a estetického predpeklia, zvrhlého potešenia z chytania narážok, príchylnosti k lákavým hrôzyplnostiam literárnych hĺbok, áno, vy všetci, poďte sem a čítajte príbehy strašlivé, hrôzyplné, dojímavé i smiešne.

Miloš Ferko