Noc v raji - Candice Proctorová - Do batožiny na dovolenku

Do batožiny na dovolenku

Candice Proctorová

Noc v raji

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2009

Preklad Adriana Oravcová

Posvätná austrálska hora Uluru na obálke knihy napovedá, že dej románu sa odohráva v Austrálii. Píše sa rok 1808 a hrdinka príbehu Bryony Wentworthová sedí vo väznici v Parramatte. Deportovali ju tam z rodného anglického Cornwallu, aby si odpykala trest za vraždu svojho manžela Olivera, ktorého zabila nešťastnou náhodou. Lenže Bryony je v ôsmom mesiaci tehotenstva, a chlapček, ktorý sa jej vo väznici narodí, zanedlho aj zomiera. Bryony žiali nielen za mŕtvym synčekom, ale aj za svojou malou dcérkou Madeline, ktorú musela nechať v Anglicku svojmu despotickému strýkovi. Do tábora prichádzali bohatí páni, aby si vybrali trestankyne a tie im slúžili, starali by sa im o majetok a uspokojovali ich sexuálne chúťky. Aj kapitán Hayden St. John, vdovec, tu hľadal nejakú opatrovateľku pre svojho 5-mesačného syna Simona. Do oka mu padla práve Bryony. Spočiatku bolo pre ňu veľmi ťažké vychovávať a dojčiť cudzie dieťa, rovnako staré ako jej mŕtvy synček. K Haydenovi sa správala nepriateľsky, keďže počula všelijaké chýry o tom, ako páni zaobchádzajú s trestankyňami.  Zo Sydney sa presťahovali do austrálskej buše. Napriek krutým a neúprosným podmienkam v buši sa tu Bryony udomácni, spriatelí sa s Louisou, ktorá pochovala už štyri deti, stretáva sa s domorodými Aborigénmi. Postupne sa zblíži aj s Haydenom, stáva sa jeho milenkou, neskôr manželkou. Raz prišiel k nim nejaký cudzinec. Keď podišla celkom blízko k nemu, uvedomila si, že stojí zoči-voči Oliverovi, svojmu prvému manželovi... „Život je ako príliv a odliv. Niečo, čo môžeme zachytiť, ale aj stratiť. Niečo, čo nás môže zachrániť, ale aj zničiť,“ tieto slová vraví Bryony na konci príbehu svojmu milovanému mužovi, s ktorým chce stráviť zvyšok života. Ktorému z dvoch manželov vraví Bryony tieto slová, a či ešte niekedy uvidí svoju prvorodenú dcérku Madeline, dozviete, ak si túto knihu pribalíte trebárs na dovolenku.

Ľubomíra Šimeková