Elena Ťapajová
01.01.2009

Noci v lakovkách

Noci v lakovkách

Tohtoročná plesová sezóna bola relatívne krátka. Napriek tomu sa práve počas nej podarilo vďaka ochote podnikateľky Elvíry Chadimovej, jej vydavateľstvu PTK-Echo a ďalším sponzorom, uviesť do života zaujímavú publikáciu Noci v lakovkách. Jej autori - renomovaná publicistka  Barbora Laucká a známy fotograf Peter Leginský - boli svojím spôsobom priekopníkmi spoločenskej rubriky či, možno povedať, akéhosi „nežného bulváru“- v našich médiách. .V knihe z neho ponúkajú decentne zopár dúškov. Zaznamenávajú plesy po roku 1990 na Slovensku, najmä dva najprestížnejšie – bratislavský Ples v Opere v historickej budove SND a Bratislavský bál v priestoroch Reduty, ale aj Opernball vo viedenskej Štátnej opere. Mimochodom, autori sa na ňom zúčastnili ako prví slovenskí reportéri a zostali mu verní,i keď im neskôr pribudla mediálna konkurencia a pracovné podmienky neboli najľahšie. Novinár totiž aj na takomto podujatí pracuje a nemá možnosť užívať si, ako sa neraz domnievajú kolegovia či čitatelia.

Text rozdelila Barbora Laucká na desať kapitol, medzi ktorými nechýba ani Sprievodca slovenskými večierkami. Celkove ma v publikácii zaujali vtipné postrehy o celebritách, móde i menu, klebietky, osobné zážitky a spomienky, ale i vhodne vybrané mottá. Jedným z nich je japonské príslovie: Výchova je dôležitejšia ako pôvod a autorka z neho vychádza, keď uvažuje o tom, ako postupne dozrievame aj v rámci plesového vkusu, štýlu a tradícii, ale aj ako sa stále prehrešujeme proti  bontónu a slušnosti.

Kniha vyšla s podtitulom Dvaja medzi smotánkou a pri jej slávnostnom uvedení do života na svätého Valentína 14. februára nebolo medzi hosťami o „smotánku“, teda známe osobnosti, núdza. Keďže lakovky patria k tradičnej plesovej pánskej výbave a ocitli sa aj v titule, „krstila“ ho symbolicky nôžkou v lakovke nežnejšia polovička manželskej umelecko-podnikateľskej dvojice Judita Vargová - Braňo Hronec. Nuž a autori si dokonca v rámci programu zatancovali. Peter Leginský, samozrejme, vo fraku, s neodmysliteľným bielym šálom a v lakovkách.

Noci v lakovkách sú zábavným a miestami aj poučným čítaním s pôsobivou obálkou. Možno mať síce isté výhrady k záverečnej textovej korektúre či kvalite tlače niektorých fotografií, ale  v každom prípade je kniha zaujímavým svedectvom o jednej stránke nášho života.

Elena Ťapajová