Čas na činorodý oddych

Čas na činorodý oddych

Jekka McVicar

Nová kniha o bylinkách

Bratislava, Ikar 2005

Preklad Zuzana Ohrádková

Aké opodstatnenie má pestovanie byliniek v 21. storočí, keď si v hypermarketoch môžeme nakúpiť pomaly aj voľný čas v rodinnom balení? Keď nám o nich porozpráva britská autorka a s odporúčaním Jamieho Oliviera, majú tendenciu stať sa až módnou záležitosťou.

Veď nie všetci sme milovníkmi veľkoobchodov, niektorí ich ani v dosahu nemáme a, napokon, zopár z nás má i to šťastie, že žije na dedine, v rodinnom dome s veľkou záhradou. Prečo by potom chýrečná slovenská gazdinka toto prostredie nechávala ležať ladom? Nie vždy však úplne presne vie, ako na „to“. Môže jej pritom pomôcť kniha plná ilustrácií, rád a poučení o rastlinách s názvami latinskými aj slovenskými.

Pestovanie byliniek zaznamenáva v súčasnosti obrodu. Autorka vyzdvihuje ich prínos nielen pre gastronómiu, ale aj pre celý ekosystém. Tieto dve kategórie nestráca zo zreteľa v celom texte. Uprednostňuje ich organické pestovanie, to znamená docieliť prírodnými prostriedkami správne zloženie pôdy pre tú-ktorú bylinku, aby pestovateľ pomohol jej rastu. Pridáva aj krátky prehľad historických tendencií v pestovaní a vytváraní bylinných záhrad.

Užitočné kapitoly sú Kuchyňa a Domácnosť. Na Slovensku sme sa dlho ochudobňovali o  exoticky voňajúce, pritom tradičné bylinky. Autorka nás naučí bylinky nakladať do rôznych roztokov, používať pri pečení, varení, do šalátov, nielen zeleninových, ale aj kvetinových. Nechce sa vám umývať okná konvenčným prípravkom? Tak si vo vode prevarte medovku alebo alojziu a hor sa do voňavého čistenia! Vedeli ste, že bazalka je účinná aj ako repelent? Že prasličkové listy spolu s kôprovými semenami pôsobia ako spevňovač nechtov? A autorka ponúka receptov ešte oveľa viac.

Eva Ťapajnová