Zuzana Kolačanová
11.02.2016

Nová Zem - Eckharta Tolle

Ak zoberiete do ruky ktorúkoľvek knihu známeho duchovného učiteľa Eckharta Tolleho (1948), nemôžete zabudnúť na jeho osobný príbeh a životné skúsenosti. Na internete je veľa videí, kde sa vyjadruje k zaujímavým témam týkajúcim sa zmyslu života. Neprekonateľnú charizmu však majú aj jeho knihy, ktorých čítanie je duchovným pôžitkom. Tolle vety ukladá za sebou uvážlivo s filozofickým podtextom. Výklad pojmov osvieži nejakou skúsenosťou alebo príbehom, a pritom má vždy na zreteli to, k čomu sa chce prepracovať.

V knihe Nová Zem s podtitulom Objavte v sebe zmysel života (Citadella, preklad Natália Krížová) sa usiluje o hlbokú transformáciu ľudského vedomia a kladie otázku, či je ľudstvo pripravené na takýto zásadný a radikálny vnútorný rozvoj. Rád by všetkých inšpiroval k duchovnému prebudeniu, aj keď si uvedomuje, že prebudiť je možné iba pripravených. Tvrdí, že transformovať sa môžeme až potom, keď odhalíme hlavné aspekty ľudského ega a  jeho fungovania na individuálnej a  kolektívnej úrovni. Základom je tiež pochopiť rozdiel medzi náboženstvom a  duchovnom, čo popisuje na rôznych príkladoch z  histórie, keď ľudia stratili hĺbky duchovna v  náboženských doktrínach a ideológiách, ktoré často posilnili nesprávny smer vývoja ega a  hraničili so šialenstvom a  falošným vnímaním. Transformáciu tohto vedomia na fyzickej úrovni nazýva Novou Zemou. Predpokladá, že ľudia nebudú môcť fungovať tak ako doteraz. Vo veľkej časti knihy preto analyzuje rôzne aspekty ľudského ega, nastoľuje pojmy, ako Jadro bolesti, ktoré máme od narodenia a posilňujeme ho naším egom. Odhaľuje tiež, ako sa oslobodiť a zistiť, kto v skutočnosti sme. Najdôležitejším vzťahom v živote je podľa Tolleho vzťah k prítomnému okamihu, lebo práve v ňom si môžeme vybrať, či danú situáciu budeme hodnotiť negatívne alebo pozitívne.

Život každého človeka má svoj vonkajší zmysel (jeho súčasťou sú činnosti, ktoré vykonávame) a  vnútorný zmysel (jeho jadrom je Bytie). Ak by chcel niekto autora obviniť, že Nová Zem ako nový spôsob duchovného života na našej planéte je utópiou, argumentuje tým, že toto zriadenie plné harmónie sa nevytvára v budúcnosti, ale v prítomnosti a spočíva v prebudenom vedomí každého človeka.