Nové recepty so štipkou hereckého korenia – Zdena Studenková - O jedle a herectve

O jedle a herectve

O jedle a herectve

Zdena Studenková

Nové recepty so štipkou hereckého korenia

Bratislava, Ikar 2006

Vydavateľstvo Ikar vydalo v tomto roku už druhú kuchársku knihu jednej z našich najvýraznejších herečiek posledných desaťročí, vynikajúcej predstaviteľky mnohých divadelných, filmových či televíznych rolí - Zdeny Studenkovej. Jej pôsobenie v divadle či v iným médiách sa vždy vyznačuje profesionalitou. Ako herečka si vie vybudovať postavu, vždy chytí jej dych i rytmus života. V knihe kuchárskych receptov však okrem tipov na jedlá ťažko možno hovoriť o precíznosti v jej spracovaní. V úvode sa dozvedáme o herečkinom filmovom živote od jeho začiatkov, jednotlivé recepty sú poprekladané spomienkami na kolegov. Záver patrí opäť spomienke na filmy a dopĺňa ho úvodné slovo. „Úvodno-záverečné“ slovo by skôr malo patriť na začiatok, dokonca nie je uvedené ani v obsahu.

Ten, kto v tejto knihe hľadá predovšetkým recepty, bude s nimi spokojný. Väčšinou sa v nich používajú ingrediencie celkom bežne dostupné v našich končinách, čo vždy zaručuje zdravú kuchyňu. Asi menej už bude spokojný s príbehmi, ktorými ich Z. Studenková „okoreňuje“. Kolíšu úrovňou spracovania a dokonca i jazykom. Niekde je láskavejšia, niekde precíznejšia, na iných miestach ich zas nevedno prečo prirýchlo ukončuje. Z textu sa postupne vytráca jej veľká úcta k vlastnej práci i k práci kolegov, ktorá korení tým správnym spôsobom suchý výpočet základných zložiek jedla a postupy jeho prípravy.

Sila ducha Z. Studenkovej sa v tejto knihe stráca. Rozprávanie o Elovi Romančíkovi plné porozumenia pre jeho zábudlivosť a roztržitosť je síce možné považovať za štipku korenia na záver kapitoly Mäso, hydina a ryby po recepte Krevetový špíz s cukinou, ale je len korením, ktoré by mohlo byť hocikde.

Ani divadelné korenie nemožno uplatniť všade...

Dagmar Inštitorisová