27.03.2009

Nové rodinné domy VIII - Zostavila Andrea Bacová - Ohľaduplne voči budúcnosti

Ohľaduplne voči budúcnosti

Nové rodinné domy VIII

Zostavila Andrea Bacová

Bratislava, Vydavateľstvo Eurostav 2008

Už ôsma edícia Nových rodinných domov je inšpiratívnou revue nielen pre architektov a staviteľov, ale aj akousi bilanciou realizovaných architektonických nápadov v tejto oblasti za posledných niekoľko rokov. Zostavovateľka, Doc. Ing. Arch. Andrea Bacová, PhD., zaradila do nej deväť rodinných domov, jednu nadstavbu a radovú zástavbu. Ich spoločným menovateľom je, že ich autori vychádzali z prostredia, do ktorého ich navrhovali. Tejto téme – rodinnému domu v priestorových a iných kontextoch – je venovaná aj úvodná diskusia architektov. Zaujímavý príklad, ako možno ovplyvňovať úroveň architektúry a urbanizmu prostredníctvom štátnych dotácií, uvádza vo svojom diskusnom príspevku Robert Špaček. V Štajersku už v 70. rokoch mohli získať stavebníci dotáciu na výstavbu obytných celkov, ak okrem sociálnych kritérií splnili podmienku, že stavali podľa víťazných projektov architektonických súťaží. Istá regulácia v tomto smere by nezaškodila ani našim stavebníkom, najmä ak pri súčasnom zahusťovaní výstavby sa môže stať majiteľovi s vysokými estetickými nárokmi na bývanie, ktorý spolupracoval s architektom, že jeho sused si v bezprostrednej blízkosti uskutoční svoj barokový sen, a tak bude mať výhľad z dokonale navrhnutého domu na gýčový výtvor. Podobne sa zmenil plánovaný výhľad na malokarpatské vinohrady aj niektorým obyvateľom radovej zástavby v Rači z architektonickej dielne Matúša Vallu a Olivera Sádovského, ako na to upozorňuje v komentári k projektu Roman Žitňanský: ,,Realita sa však trochu zmenila... ďaleké výhľady sa čiastočne obmedzili už len na tie z terasy na 3. nadzemnom podlaží (pred líniou radových domov vyrástla medzičasom ďalšia výstavba) a z mierne urbanizovanej krajiny uprostred viničného kopca sa stala silne urbanizovaná mestská krajina s budovami, ktoré dosahujú v niektorých prípadoch štyri až päť podlaží.“