O snehuliakovi s horúcim srdcom – Ada Žigová – Podobenstvo o vlahe

Podobenstvo o vlahe

Podobenstvo o vlahe

Ada Žigová: O snehuliakovi s horúcim srdcom, Bratislava, Ikar 2008

Debutová zbierka príbehov Ady Žigovej je čítaním pre deti predškolského a mladšieho školského veku. Rozprávky tematicky vychádzajú z problematiky blízkej týmto vekovým skupinám: vnútorné spracovanie emocionálnych väzieb na hračky, predmety, ktoré deti vytvorili alebo prijali do svojho „sveta“ (roztopený snehuliak, vlastnoručne vypestovaná cibuľka, fazuľa, farby, ktoré sa kreslením míňajú); riešenie problémov s detským strachom; budovanie dobrých charakterových vlastností (súrodenci, sa učia podeliť); stimulovanie iniciatívneho prístupu detí k vlastným problémom (dievčatko sa samo trénuje správne vyslovovať „r“, chlapček sa naučí sám čítať).

Autorka predstavuje čitateľom aktívnych, životaschopných hrdinov. Majú zdravý záujem o spoznávanie a žijú v harmonickom prostredí, čo ich dostatočne stimuluje a rozvíja. V tomto zmysle môže knižka slúžiť ako prirodzený pozitívny vzor a jej príbehy sa dobre rozprávajú pred spaním. Príznačne sa v nich sumarizujú zážitky a nové skúsenosti, ktoré dieťa môže zažiť počas dňa. Poukazujú na dobré charakterové vlastnosti, pozitívne hodnoty v rodinných vzťahoch a vo väzbách na okolité prostredie. Kľúčová rozprávka O snehuliakovi s horúcim srdcom je novodobým rozprávkovým podobenstvom o prežívaní radosti a lásky v rodine. Kristínke sa narodil brat. Kristínka s oteckom tento radostný okamih spontánne vyjadrili tak, že v blízkosti domu postavili snehuliaka. Snehuliakov charakter bol ovplyvnený touto udalosťou. Bol dobrosrdečný, láskavý a obetavý. Hoci bol ľadovou postavičkou, jeho „horúce srdce“ mu „tĺklo len pre dobré skutky.“

Žigovej rozprávky môžu byť pre malých čitateľov príjemným a poučným čítaním. Ako autorka má sklony k úspornému štýlu vyjadrovania, pričom sa snaží zachovať aj drobný detail.

Timotea Vráblová