O zberateľstve alebo delirium collectoris - Ivan Melicherčík - Zberateľstvo ako vášeň a dobrodružstvo

Zberateľstvo ako vášeň a dobrodružstvo

Zberateľstvo ako vášeň a dobrodružstvo

Ivan Melicherčík: O zberateľstve alebo delirium collectoris

 Bratislava, Marián Reisel 2004

  Popredný slovenský zberateľ umenia a uznávaný odborník Ivan Melicherčík sa stal už medzi priateľmi vďaka svojej vášni predmetom legiend. Jeho zbierka obrazov, sôch a plastík je v súčasnosti pravdepodobne najväčšia na Slovensku. O to cennejšie vyznieva jeho rozsahom neveľká, ale obsahom bohatá knižka, v ktorej sa vyznáva zo svojho vzťahu k zberateľstvu a výtvarnému umeniu. Ivan Melicherčík rozpráva srdcom. Oboznamuje čitateľa nielen so svojím životným príbehom zberateľa, ale zároveň aj so všetkými nástrahami, ktoré táto záľuba prináša.

  Počas svojej takmer tridsaťročnej zberateľskej vášne navštívil vyše 500 ateliérov doma i v zahraničí, videl zbierky v Múzeu Prado, v Louvri, Ermitáži, vo Vatikánskych múzeách, v Pinakotéke, newyorských katedrálach umenia MOMA, Metropolitan či Gughenheim, londýnskych Tate i National Gallery atď. Vie rozpoznať kvalitu a dôslednosť alebo naopak povrchnosť a nevkus zberateľa podľa rámu, vie oceniť sugestívnosť afrického, ale i naivného umenia.

  Občas sa zdá, že Melicherčík je svojou záľubou až posadnutý. Pamätám si na obdobie, keď sme spoločne pracovali v denníku Práca a vyslali ho do ťažko skúšanej bombardovanej Juhoslávie ako vojnového reportéra. Ešte aj v tomto dramatickom čase dopĺňal svoju zbierku a domov sa vrátil s dvoma obrazmi vynikajúceho srbského maliara Momčila Antonoviča... Sám si je vedomý tejto svojej zanietenosti, pretože ju charakterizoval vymyslenou diagnózou delirium collectoris.

  Táto knižka vás presvedčí, že Ivan Melicherčík sa vyzná vo výtvarnom umení ako málokto na Slovensku. Navyše má potrebnú obchodnú dravosť so štipkou prešibanosti, ktorá je v tomto „biznise“ takpovediac nevyhnutná. Je to pútavé, vtipné a múdre rozprávanie, ktoré má schopnosť prebudiť lásku k výtvarnému umeniu. Autor tejto recenzie rozpráva z vlastnej skúsenosti, lebo práve Ivan Melicherčík v ňom vypestoval vzťah k dielam slovenských výtvarných umelcov. Keď poviem, že táto publikácia by mala byť povinným čítaním pre všetkých, ktorí chcú o zberateľstve niečo vedieť a nevedia, kde začať, nebude to presné. Do čítania takejto knižky sa nemusíte nútiť. Je prinajmenšom rovnakým zážitkom ako vášeň opisovaná autorom.

Eduard Chmelár