Vladimír Radosa
06.09.2007

Objavenie neba - Harry Mulisch

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2006

Preklad Adam Bžoch

Na väčšinu z nás príde čas od času chvíľa, keď nás okolnosti alebo len obyčajné nudné nedeľné popoludnie donútia zamyslieť sa nad záhadou vzniku života, tajomstvom nekonečného časopriestoru či zmyslom ľudskej existencie. Často podobné úvahy končia otázkou, či naozaj držíme opraty svojho života vo vlastných rukách, alebo je niekde nad/pod nami niekto, kto rozhoduje o našom bytí či nebytí.  A či ste anarchista, ortodoxný katolík, extistencialista alebo fanatický stúpenec Nietzscheho, je len málo pravdepodobné, že by ste pri podobných úvahách vynechali Boha.

Harry Mulisch má v Objavení neba v tejto otázke úplne jasno. Boh (Śéf) naozaj jestvuje. A má nás plné zuby. Považuje nás za nevydarený projekt, a keďže ho k nám ešte stále viaže dohoda, ktorú na hore Sinaj uzavrel s Mojžišom, rozhodne sa konať. Má na to šikovných pomocníkov, ktorí prostredníctvom rôznych zásahov do behu dejín dokážu zabezpečiť, aby zmluva bola navždy a nevratne anulovaná.

Objavenia neba začína nie celkom náhodným stretnutím dvoch úplne rozdielnych ľudí v nočnom Haagu – ľavicového intelektuála Onna Quista a sukničkárskeho astronóma Maxa Deliusa. Od prvého momentu medzi nimi vzniká silné puto a obaja sú nevedomky vtiahnutí do hry, ktorá má pre nich fatálne následky.

Max je v podstate vlk samotár, oddaný práci a spestrujúci si život milostnými dobrodružstvami. Jeho matku odvliekli spolu s miliónmi ďalších Židov do Osvienčimu na základe udania vlastného manžela, ktorý skončil po vojne pred popravnou čatou za kolaboráciu s fašistami. Max na Onnov popud absolvuje po Európe cestu po stopách rodičov, na ktorej sa snaží vyrovnať s temným dedičstvom minulosti.

Onno je postava, ktorá prechádza v príbehu asi najzložitejším vývojom. Čierna ovca rodiny, ateista medzi kalvínmi, milovník cuba libre, veľkohubý intelektuál a barový filozof. Jeho život sa od základu zmení, keď sa spoločne s Maxom a jeho bývalou priateľkou Adou, mladou violončelistkou vyberú na výlet na revolučnú Kubu. Počas výletu Ada otehotnie a Onno sa s ňou ožení. Teší sa na úlohu otca, no všetko sa zmení, keď po bizarnej nehode upadne Ada do kómy a má minimálnu šancou na uzdravenie. Cisárskym rezom prichádza na svet kľúčová postava knihy – mladý Quinten. Dieťa obdarené čistotou a krásou príznačnou pre božských anjelov, neustále očarujúce svoje okolie a predurčené na niečo veľké – skutočne akoby bytosť z iného sveta. Stáva sa dokonalým nástrojom Božích pomocníkov snažiacich sa o splnenie svojej úlohy a osudy hrdinov príbehu smerujú k veľkolepému finále.

Mulisch prostredníctvom svojich postáv rozohráva fantastické predstavenie, pričom ani čitateľ s najväčšou možnou „pridelenou“ dávkou fantázie nemá šancu ani len vytušiť jeho záver. Jeho postavy nie sú len nositeľmi deja, pred čitateľom odkrýva ich tajomstvá, hriechy, pohnútky...

Často tiež využíva autobiografické prvky, osud jeho vlastných rodičov sa nápadne podobá na tragédiu rodičov Maxa Deliusa. Začiatok knihy sa odohráva v revolučných časoch v Európe šesťdesiatych rokov; záver v dobe prevratných zmien predznamenávajúcich zánik komunizmu na starom kontinente. Ústami svojich hrdinov komentuje politické dianie a históriu, nešetrí humorom pri Onnových a Maxových filozofických „prekáračkách“. Svoje postavy konfrontuje s Bohom, otázkou zločinu a trestu a predpovedá zánik éry už beztak len „alibistického“ humanizmu, nad ktorou technický pokrok a ľudská slabosť a zloba vynášajú konečný ortieľ. Mulisch akoby sa inšpiroval slovami jednej z postáv Tieňa vetra  Carlosa Ruiza Zafóna „...Boh nám dáva život, ale pánom sveta je diabol...“

Harry Mulisch je jedným z predstaviteľov takzvanej „Veľkej trojky“ nizozemskej povojnovej literatúry a držiteľom viacerých literárnych ocenení. Objavenie neba – kniha o zázraku života a smrti, o ľudstvom zdevalvovanej viere, o hviezdach na nočnej oblohe a o rezignácii Boha -  je nepochybne aj vďaka vynikajúcemu prekladu Adama Bžocha jedným z najzaujímavejších vydavateľských projetov minulého roka. Vladimír Radosa