Rozprávkové putovanie

Michael Cox

Obludné výtvarné umenie

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2009

Ilustroval Philip Reeve

Preklad Peter Maczovszky

Rozprávať o vážených maliaroch a ich legendárnych dielach s humorom ešte neznamená znevažovať ich význam a hodnotu. Preniknúť úsmevne, pomocou zveličenia a paródie a do tajov výtvarného umenia sa pokúša Michael Cox, ktorý v obľúbenej sérii Desivé umenie už vydal knižky Bláznivá hudba, Úctyhodní Egypťania, Surová doba kamenná, Strašní Rimania, Neskutoční Inkovia a ďalšie. Obludné výtvarné umenie načrtáva oblúk vývoja výtvarného umenia – od prvých jaskynných malieb až po rôzne prúdy v súčasnom umení. Je to svojský sprievodca, ktorý sa zameriava na príznačné životné situácie maliarov, sochárov, na ich spravidla ťažké začiatky a zložité, niekedy aj šťastnými náhodami podmienené cesty k úspechu. Približuje typické epizódy charakterizujúce vznik jednotlivých moderných prúdov v umení, rozmanité experimenty, zvýšené aktivity súvisiace so svetovými výstavami... Azda k najvtipnejším kapitolkám patrí časť Život s géniom alebo spomienky Jedného Jablka. O genéze obrazu Paula Cézanna rozpráva jablko, zobrazené na plátne tretie zľava... Mladého čitateľa zaujme aj rozprávanie o Francisovi Baconovi a o ustriciach či smutný príbeh Mauricea Utrilla, originálny nápad Maxa Ernsta, užitočné vynálezy Salvadora Dalího alebo mnohé škandalózne príbehy falzifikovania svetoznámych veľdiel. Autor sa usiluje nastoľovať aj všeobecnejšie otázky o povahe a podstate umenia, resp. otázky, čo všetko dnes možno pokladať za umenie, pričom s veľkou dávkou tolerancie prenecháva čitateľovi značne široký priestor na zodpovedanie týchto a ďalších otázok. Aj pre túto knižku platí, že dá viac podnetov čitateľom, ktorí už majú základné vedomosti z dejín výtvarného umenia ako tým, ktorí sa v tejto oblasti ešte vôbec nezorientovali. Môžu im uniknúť viaceré asociácie a vtipné narážky. Z didaktického hľadiska sú vhodné kontrolné otázky – aj s naznačenými správnymi odpoveďami, ako aj zoznamy odporúčanej literatúry približujúcej nastolené témy.

–ef–