Romana Romanyšyn a Andrij Lesiv: Takto počujem

Bratislava: Monokel Books, 2019

Toto autorské duo nie je slovenskému čitateľovi úplne neznáme. Nedávno vyšla v preklade podobná kniha z ich dielne, Takto vidím, ktorá približuje ľudský zrak a farby.  V knihe Takto počujem majú v podstate totožný koncept aj výtvarnú predstavu, sústreďujú sa na rovnaké spektrum vecí, predstavovaných deťom. Ide nepochybne o knižnú sériu a pravdepodobne sa dočkáme aj pokračovaní, kde sa predstavia i ostatné zmysly.

Bohatý vizuálny jazyk využívajú autori aj pri ich spoločnom diele Vojna, ktorá zmenila Rondo (OZ Brak), kde citlivo vysvetľujú, čo je to vojna a prečo vzniká. Táto autorská dvojica spolu vytvorila už viacero kníh pod značkou Art Studio Agrafka a ich diela sú pri debatách o najkrajších knihách sveta stálicami.

Recenzovaná kniha je obrázková encyklopédia pre deti, ktorá odhaľuje nielen fungovanie ľudského ucha, ale aj zvuk ako taký. Napriek tomu, že  v publikácii je textu menej,   pri čítaní sa nepochybne vyžaduje asistencia  rodiča. Niektoré texty sú skutočne veľmi jednoduché (názvy hudobných nástrojov), no autori sa nezdráhajú použiť ani „odborné“ opisy – či už častí ucha, alebo pojmov ako daktyológia, echolokácia alebo frekvencie.

Kniha môže slúžiť ako výborný učebný materiál. Opakovaným čítaním sa malí čitatelia naučia mnoho o svete zvuku. Zároveň sa dozvedia o širokej škále profesií v oblasti zvuku, ktoré predstavuje nielen hudobník a dirigent, ale aj menej bežné profesie ako zvukový inžinier či zvukový režisér – tie možno nie sú známe ani každému dospelému čitateľovi. Použité pojmy sú zobrazené jednoduchou, no trefnou ilustráciou a krátkym popisom, o ktorý sa môžu oprieť rodičia. Postavičky sú zasadené do zvukového sveta (medzi notami, notovými čiarami), čo podčiarkuje hravý charakter knihy.

Ako som už spomenula vyššie, opisy rôznych zvukových fenoménov sú síce podané jednoducho a zrozumiteľne (dopĺňajú ich vysvetľujúce ilustrácie), no kniha ponúka skôr akýsi odrazový mostík pre rozhovor s deťmi s priestorom pre ich otázky. Ide o vedomosti nielen „škôlkarské,“ ale odľahčenou formou aj  o základy fyziky a biológie.

Najvýraznejšou vlastnosťou knihy je nepochybne vizuál. Minimalistické ilustrácie, tvorené štyrmi farbami – ružová, žltá, strieborná a zelená – a ich miešaním sú niekedy na dvojstránke nahustené, inokedy len nenápadné. Takéto striedanie je v knihe funkčné, pretože odkazuje na zvuky a prostredia hlasné (veľkomesto) a miesta, kde je relatívne ticho (v maternici). Otázne je, do akej miery je miešanie farieb v knihe funkčné. Tlač knihy veľmi pripomína risografickú techniku, kde je miešanie farieb veľmi bežné. V tomto smere je kniha zvládnutá skvelo. Neuspokojivý je však výsledok pri prekrývaní farieb, ktoré by mohlo prinášať nové významy, no nie vždy sa tak stane. Ľudská hlava sa prekrýva s autom, na povrchu auta teda vznikla nová farba – ale prečo? Takéto prekrývanie nedáva žiaden zmysel. Inokedy sa význam pekne dotvoril – napríklad, pri objímajúcich sa postavách. Spomínam to preto, lebo napriek tomu, že kniha pracuje s relatívne pestrou paletou farieb, výsledok na prvý pohľad pôsobí, akoby ich bolo menej. Napríklad, pri detskej knihe Leotolda (Egreš), kde autorka pracuje len s tromi neónovými farbami, výsledok pôsobí, akoby knihu tvorili desiatky farieb a ich vzájomné prelínanie nie je ani v najmenšom násilné.

Zvolená paleta recenzovanej knižky má však aj iný zmysel, teda ďalšie využitie. Skúste dať otvorenú dvojstránku pod rôzne farebné svetlá. Modré, červené, hoci aj zelené svetlo úplne zmenia intenzitu farieb a do popredia vystúpia spočiatku (na dennom svetle) nenápadné veci a zakaždým nejako inak.

Kniha ponúka aj možnosť naučiť sa jednoduchý posunkový jazyk a viem si predstaviť, že sa táto vedomosť dá pretvoriť na zábavnú a tichú hru. To je len jeden príklad, no takýto potenciál má mnoho strán. Publikácia ponúka veľa možností, ako s ňou zaobchádzať, ako ju čítať a hrať sa s ňou – autori to nechávajú na fantázii rodičov a ich ratolestí. Celá kniha je spracovaná možno stručne, no nesmierne hravo a necháva otvorené dvierka pre rôzne spôsoby jej čítania a používania.