Veronika Cosculluela
17.06.2014

Obrazy zo života M. - Svetlana Žuchová

Marenčin PT 2013

M. je Marisia. Mladá žena na hranici dievčenstva a dospelosti, ktorá po smrti matky hľadá miesto, kam by patrila. A ako to často býva, domov nie je miesto, ale ľudia, ktorí ho tvoria. Cestou za ním si prejde všeličím.

Príbeh Marisie opísala autorka v desiatich kapitolách a na necelých 150 stranách – už dávno som nečítala text, ktorý by tak dokonale sadol na svoj rozsah. Aj v tom je skrytá šikovnosť autorky. Obrazy zo života M. sú akýmsi denníkom. Krátke vety a plynulý tok myšlienok „denníka“ dotvárajú osobnosť našej hrdinky. Žuchovej sa podarilo jej jazykom vystihnúť pocity mnohých mladých žien z malých rodín, ktoré hľadajú, keď stratia. Marisia stratila nielen ťažko chorú matku a s ňou vlastne celú rodinu, ale aj priateľa – s ním si predstavovala budúcnosť. Život si teda musí budovať odznovu a do tohto procesu vpúšťa čitateľa. Marisia pracuje ako zdravotná setra a možno aj to je dôvod, prečo tak výstižne a rozumne dokáže vysvetliť všetko, čo sa okolo nej deje. „S Janutom sme boli obklopení starosťami. Stále sa nám niečo nepáčilo a pre niečo sme neboli šťastní, neustále nás niečo znepokojovalo,“ opisuje príčiny konca svojho vzťahu s rumunským priateľom, s ktorým bojovala o svoju dospelosť vo Viedni. Neustále hľadanie niečoho iného, nového, zmeny, šetrenie a finančné problémy. Tak by sa dali zhrnúť ich problémy, a tak sa dajú zhrnúť aj problémy mnohých partnerských vzťahov. K Marisii si čitateľ práve kvôli jej racionalite, analytickej schopnosti a vnútornému pokoju, veľmi rýchlo vytvorí vzťah, čo môže viesť až k stotožneniu.

Dôležitým motívom, okrem hľadania stability, dospelosti a šťastia vo vzťahu je v Žuchovej novele umieranie. Ani nie tak smrť, ale umieranie. V tom robí Marisia dôkladný rozdiel. „Vtip na umieraní je práve v tom, že život ide ďalej. Pre umieranie sa Zem krútiť neprestane. Umieranie je úloha navyše, úloha síce veľmi náročná a vyčerpávajúca, ale nie jediná,“ uvažuje Marisia, mladá zdravotná setra, unavená z nočných služieb v nemocnici a pomalého umierania svojej matky. Krásne zamyslenia Žuchovej hrdinky sú navyše napísané spôsobom, ktorý vám nedá odtrhnúť sa od knihy.