Oceán

Oceán

Bratislava, Ikar 2007. Preklad kolektív

Kto iný, ak nie Ikar, vydavateľská spoločnosť s mnohými naj, má čitateľom prinášať knihy s mnohými naj. Aj ošúchaná veta našej branže o mnohých úspešných knihách: predtým, ako ju chytíte do rúk, už si vás získa, nadobúda pri Oceáne neošúchaný, prepytujem tučnejší, významový odtienok, takže: predtým, ako ju chytíte do rúk, už musíte mať svaly. Tri kilá živej váhy a statočný rozmer z nej robia impozantný kúsok, ktorý sa nelistuje len tak úchytkom na zastávke, ale pýta si minimálne pohodlie kresla, lampu, pariacu kávu a myseľ pripravenú vychutnávať. Ak vás prepadne encyklopedická mánia a vkročíte do kníhkupectva s (peniazmi) a túžbou zaopatriť si ju (odporúčame klubovú cenu za 999 Sk) a k nej aj predchádzajúcich „drobcov“ zo série Zviera, Zem, Človek, Rastlina, Vesmír, potom máte väčší logistický problém. O to väčšia je však radosť z týchto atraktívnych a populárnych encyklopédií, na ktoré sa „nechytajú“ ani vyznávači internetu a zaznávači kníh. Lebo darmo búchajú do klávesníc, darmo krútia myškou títo elektrickí mäkkýši, o takejto koncentrácii faktov, komplexnej obsahovej kompozícii, farebnej a grafickej výprave s priam rozprávkovými vizuálmi dvojstrán pod pancierom tvrdej väzby sa im ani nesníva. A to nespomíname, akože už spomíname, ten nezameniteľný trpký zvuk prsta prechádzajúceho po nablýskanej kriedovej fotografii, napríklad na stranách 360 – 361 po jedovatom tele Pteroisa. Čo si viac môže želať knižkám naklonený vnútrozemec, malacký kapustník, tatranská haluška? S knihou Oceán to nie je ako ísť na last minute do Chorvátska a močiť sa na brehu s veselým bruškom jadranskej zmrzliny a istrijského pršutu: milí konzumenti, toto je udalosť, vyšší level o kráse a dokonalosti v jedinom prostredí na Zemeguli, kde sa, podľa našich ľudských meradiel, jeho obyvatelia tešia životu, aj keď sú na dne. Inými slovami: vychádza ďalšia encyklopédia s dokonalými informáciami a absolútnym dizajnom, encyklopédia, pri ktorej sa azda nikomu nezívne, lebo vedomosti sú tu premenené na zážitok, texty a obrázky na dobrodružstvo. A aj bez toho oceán už sám osebe súvisí s obrazmi nekonečna a tajomna, vzbudzuje bázeň, vzrušenie, silnú emotívnu reakciu možno práve zastretým archaickým putom človeka k prahistórii svojho vzniku. Taký je oceán a našťastie sa to takto podarilo aj preniesť do Oceána, ktorý faktograficky ťaží z najnovších vedeckých poznatkov z oceanológie a ďalších vied, najmä geografie, botaniky a zoológie, ale aj fyziky a chémie. Úvod opisuje základné vlastnosti a javy súvisiace s oceánmi, či už je to zloženie vody, vzťah ku kontinentom a k podnebiu, cirkuláciu a kolobeh vody na Zemi. Nasledujúca kapitola sa venuje oceánskym prostrediam, pobrežiu, plážam, koralovým útesom, útvarom podmorského dna a špecifikám polárnych oceánov. Kľúčové postavenie má tretia časť, kapitola venovaná životu v oceánoch, pestrým a neskutočným svetom rastlín a živočíchov. Posledná kapitola je spracovaná kartograficky a obsahuje podrobný atlas všetkých oceánov: Severný ľadový oceán, Atlantický, Indický, Tichý a Južný oceán. Slovník pojmov a registre na záver sú samozrejmosťou, tak ako sa môže stať samozrejmou táto knižná vzácnosť pri vašom čítaní.

-mat-