Vladimír Radosa
17.05.2007

Odkaz templárskych rytierov - Steve Berry

Steve Berry: Odkaz templárskych rytierov

Bratislava, Ikar 2007. Preklad Henrich Chládek

18. marca 1314 bol ukrižovaný Jacques de Molay, dvadsiaty druhý a oficiálne posledný veľmajster Chudobných rytierov Krista a Šalamúnovho chrámu, známejších skôr ako templárskych rytierov. Práve oni inšpirovali nekonečné množstvo mýtov, legiend a knižných alebo filmových spracovaní. Ešte stále sa odborníci, ale aj nadšení amatéri, pokúšajú nájsť templársky poklad a odhaliť tajomstvo tohto rádu. Nikomu sa to nepodarilo. Nebol vyvrátený ani mýtus, že templársky rád existuje dodnes.

Steve Berry všetky tieto záhady objasňuje. Právnik z americkej Georgii však nie je ani vedec, ani autor odbornej literatúry. Píše trilery, preto si môže dovoliť ľubovoľne narábať s faktami a fikciou. Darí sa mu to veľmi dobre. Dokazuje to čitateľský úspech jeho piatich kníh a ich preklad do viac ako 38 jazykov.

Odkaz templárskych rytierov sa začína v Kodani, kde sa za dramatických okolností stretávajú špičkový agent špeciálnej sekcie amerického ministerstva vnútra Cotton Malone a jeho bývalá šéfka Stephanie Nellová. On si spokojne žije v dánskej metropole a predáva knihy, ona prišla do Európy objasniť tajomstvo denníka jej tragicky zosnulého manžela. Obaja sa ocitnú v ohrození života. V pätách majú organizáciu, ktorá sa kvôli dosiahnutiu svojich cieľov nezastaví ani pred vraždou. Vzácny odkaz, posolstvo templárskych rytierov súvisiace s Ježišom Kristom, hľadá aj tajomná neznáma s mimoriadnymi schopnosťami. Cotton so Stephanie okolo seba zoskupia tím ľudí s kombinačnými aj dedukčnými schopnosťami, pretože tajomstvo templárov je ukryté za nedobytnou stenou komplikovaných šifier, kódov a indícií.

Hrdinovia tejto knihy nemajú nárok na oddychový čas. Akcia strieda akciu a čitateľ je do poslednej chvíle v napätí. Mimoriadne zaujímavú tému autor nenásilne dopĺňa o množstvo faktov z histórie templárskeho rádu. Neobchádza ani nie veľmi lichotivú úlohu cirkvi a inkvizície pri prenasledovaní templárov a krvavej likvidácii ich rádu. Skvelý triler iste osloví aj slovenských čitateľov. Čas čakania na ďalšie slovenské preklady si môžu krátiť čítaním kníh Třetí tajemstvíTemplářske dědictví, ktoré vyšli v češtine.

Vladimír Radosa