30.04.2012

Odsúdení na špionáž - Artúr Soldán - Za oponou tajných služieb

Za oponou tajných služieb

Bratislava, Perfekt 2011

Autor sa pokúsil zmapovať viacero príbehov agentov na oboch stranách barikády: v  prospech Sovietskeho zväzu a  v  prospech Spojených štátov amerických, samozrejme, aj Anglicka či Československa. Úctyhodné množstvo podkladových materiálov svedčí o serióznom prístupe autora k  téme. Jednotlivé príbehy odhaľujú zákulisie tajných služieb zo všetkých strán – od obyčajného „špicľovania“ až po plnenie veľkých úloh, ktoré hýbali dejinami. Úvodný príbeh je o  špiónovi Karlovi Köcherovi, rodákovi z Bratislavy, ktorý vstúpil do služieb ŠtB začiatkom šesťdesiatych rokov minulého storočia a ako jediný agent z východného bloku sa infiltroval do CIA. Po odhalení roku 1986 ho vrátili do Československa výmenou za iného agenta zo Západu. Z  viacerých afér si zasluhuje pozornosť prípad agentky Viery Hložkovej, vhodný na samostatnú knihu. Táto agentka počas protektorátu spolupracovala v Brne s gestapom. Po vojne sa stala dôvernou priateľkou viacerých ministrov pražskej vlády a Zboru povereníkov v Bratislave. Odsúdili ju však pre špionáž v  prospech západných mocností (vraj ju SIS  naverbovala roku 1947  pri návšteve Belgicka). Rozsudok: dvanásť rokov straty slobody. Vo väzení ju mučili, čo sa prejavilo na jej zdravotnom stave. Psychicky zlomená podpísala spoluprácu s  ŠtB. Vo väzení už ako agentka bola nasadená do cely s Miladou Horákovou. No už v novembri 1952  svedčila proti svojim mučiteľom v procese s vedením protištátneho centra na čele s  Rudolfom Slánskym… Svedčila aj proti slovenským buržoáznym nacionalistom. Stala sa univerzálnou svedkyňou. Roku 1954  ju podmienečne prepustili na slobodu.

V knihe je podobne a dôkladne spracovaných pätnásť príbehov agentov, ktoré nám pomôžu nahliadnuť do archívov špionáže v rozpätí od druhej svetovej vojny až po prípady z nedávnej minulosti.