02.02.2007

Olympijská výchova - Ján Grexa a kolektív - Výchovné hodnoty a nadčasovosť

Výchovné hodnoty a nadčasovosť

Výchovné hodnoty a nadčasovosť

Ján Grexa a kolektív: Olympijská výchova

Bratislava, Slovenský olympijský výbor, Slovenská olympijská akadémia, Národné športové centrum 2006

V neveľkej knižke, ale s veľkou výpovednou hodnotou podáva kolektív autorov pod vedením renomovaného športového historika Jána Grexu kompaktný obraz olympizmu ako súčasti výchovného procesu. Zaslúži si pozornosť aj tých, ktorí tejto problematike dosiaľ nevenovali väčšiu pozornosť.

Dielo sa vyznačuje pojmovou presnosťou, vystihuje filozofiu olympizmu a jasne načrtáva jeho historické smerovanie, a to aj zo zdanlivo menej frekventovaných zorných uhlov. Takáto publikácia, ktorá vznikla v spolupráci s ďalšími autormi (Bobula, Bebčáková, Drenko, Mračnová, Mráz, Petrík, Seman), „... vychádza na Slovensku prvýkrát a nemá väčšie ambície, ako byť nenápadnou pomôckou pre skromných nositeľov úžasnej olympijskej výchovy“, píše v príhovore predseda Slovenského olympijského výboru František Chmelár. Všetci spoluautori sa venujú práci v olympijskom hnutí už desaťročia, či už profesionálne alebo na dobrovoľnej báze. Historickú líniu olympijského hnutia sledujú kapitoly o antických olympiádach, o tvorcovi novodobých olympijských hier Pierrovi de Coubertinovi, olympijských hrách novoveku. Okrem faktografickej časti o vývoji a osobnostiach olympizmu na Slovensku sú podnetné aj ďalšie kapitoly. Filozofia olympizmu, jeho ideály a princípy, previazanosť olympizmu s kultúrou, umením a športom, najmä so športom pre všetkých, čoraz viac posúva do popredia otázky športu a životného prostredia, pokúša sa anticipovať budúci vývin olympizmu a olympijských hier. Tých 12 kapitol stojí „prinajmenšom za mrknutie“, načerpanie informácií a možno aj za zamyslenie nad hnutím, ktoré v podobe výsledného produktu – olympijských hier – sledujú miliardy ľudí na celom svete.

Igor Machajdík