Dvojznačný pohľad na súčasné Írsko

Dvojznačný pohľad na súčasné Írsko

Edna O‘ Brienová

Osamelý dom

Bratislava, Q111 2004

Preložila Jarmila Cihová, verše preložila Jana Báliková

Našich čitateľov iste zaujme kniha jednej z popredných  írskych spisovateliek Edny O’ Brienovej, ktorú v kultivovanom preklade Jarmily Cihovej vydalo vydavateľstvo Q111 v edícii Ženský prstoklad. Táto  edícia už predstavila zaujímavé prozaičky z celého sveta (Súkromné hodiny od bývalej ministerky kultúry Francúzska Françoise Giroudovej či Veľmi ľahkú smrť od Simone de Beauvoirovej).

Edna O‘ Brienová (1932) zapadá veľmi dobre do tejto edície, jej knihy venované predovšetkým rodnému Írsku sú pozoruhodné námetmi a zároveň  čitateľa upútajú rozprávačským majstrovstvom. Spisovateľka sa opiera o dôvernú znalosť svojej krajiny, mentality jej ľudí, jej histórie a súčasnosti. Tematizuje v nich aj svoju vlastnú skúsenosť dievčaťa z farmárskej rodiny, kde sa v zápase s tvrdými prírodnými podmienkami formujú nemenej tvrdí, drsní, pragmaticky rozmýšľajúci ľudia a kde ostáva len málo času na pestovanie kultúrnych záujmov. Tieto svoje skúsenosti stvárnila autorka vo svojom románovom debute Dievča z vidieka (1960), ale  mnoho z nich preniesla aj do románu Osamelý dom. Spisovateľka sa vo svojich knihách netají ambivalentným vzťahom k Írsku, ktoré vášnivo miluje, ale na druhej strane je schopná nemilosrdne ho kritizovať, pranierovať za netoleranciu, násilie, neľudskosť, za konzervatívnosť v myslení a správaní, za nedostatok slobodomyseľnosti a za spútanosť predsudkami. Pochopiteľne, že takýmito textami vzbudila autorka vo svojej vlasti neľúbosť, ba jej knihy tam dokonca zakázali (zato v Londýne našli veľký ohlas).

Kritickosť, ale aj vrúcny vzťah k rodnej krajine sú prítomné aj v Osamelom dome. Pred našimi očami defilujú obrazy očarujúcej prírodnej krásy, ale aj ľudskej tvrdosti, drsnosti. Knižka je dômyselne komponovaná, plná dynamiky a napätia. Prelínajú sa v nej dve životné línie, dva celkom odlišné ľudské príbehy, ktoré sa stretávajú v kritickom bode a stávajú sa neoddeliteľnými. S príbehom starej osamelej  vdovy Josie O’ Mearovej, ktorá prežíva svoje dni spomienkami na minulosť vo veľkom, kedysi  parádnom, no teraz už chátrajúcom dome, paralelne sledujeme príbeh najhľadanejšieho teroristu, príslušníka  organizácie IRA Mc Greevyho. Jeho najväčším snom je zjednotené, slobodné Írsko a za to je ochotný položiť aj svoj život. Na úteku pred políciou sa rozhodne zaklopať na dvere osamelého domu. Josie sa stáva nedobrovoľnou hostiteľkou a rukojemníčkou. Autorka veľmi sugestívne opisuje  proces  postupného spoznávania a aj zbližovania dvoch rozdielnych ľudí v mimoriadnej situácii. Na pozadí strhujúceho príbehu odkrýva dve tváre súčasnej írskej reality, vyhýbajúc sa akejkoľvek čierno-bielej schematickosti. Odsudzuje násilie ako prostriedok terorizmu, no zároveň  s náznakom pochopenia ukazuje, kde spočívajú jeho korene a kam siahajú jeho nádeje…

Osamelý dom je literárne pozoruhodne spracovaná kritická výpoveď o problémoch súčasného roztriešteného Írska a zároveň je vyznaním lásky k nemu.

Etela Farkašová