Osem storočí rodu Sádecký – Gejza Sádecký – Od predkov po súčasníkov

Od predkov po súčasníkov

Od predkov po súčasníkov

Gejza Sádecký

Osem storočí rodu Sádecký

Dohňany, Ametyst 2006

Napriek tomu, že v súčasnosti neustále stúpa záujem o poznanie vlastných koreňov a osudov predkov, len ojedinele sa stretávame s prácami, ktoré sa venujú dejinám rodín a rodov. Bádanie v starých dokumentoch a pátranie po rodinných väzbách si neraz vyžaduje nielen jazykovú zdatnosť, orientáciu v historických udalostiach, určitú pracovnú erudíciu, ale aj trpezlivosť, veľa sebazaprenia a obetavosti. Preto je príjemným prekvapením novinka z vydavateľstva Ametyst Osem storočí rodu Sádecký. Jej autorom je známy považskobystrický regionálny spisovateľ, redaktor, vysokoškolský pedagóg Gejza Sádecký.

Knižka s erbom rodu na obálke je sprievodcom po dejinách jednej z významných šľachtických rodín bývalej Trenčianskej župy. Jej potomkovia dodnes žijú nielen v pôvodných dedinách rodín (Sádočné, Domaniža, Kardošova Vieska), ale roztrúsili sa po svete. Cesta ôsmimi storočiami histórie ukázala, že politický a spoločenský vývoj sa odrazil aj na osudoch príslušníkov tohto rodu: viacerí zastávali významné spoločenské postavenie, iní zostali známi len vo svojom okolí. Na základe doteraz prebádaných dokumentov zoznamuje autor s vývojom rodu od 13. po 20. storočie, s jeho vetvením, novými prídomkami a prímenami. Sledoval aj vojenské aktivity rodu Sádeckých – od tatárskeho vpádu, cez Rákociho povstanie až po účasť na prvej aj druhej svetovej vojne. Podrobnejšie sa venoval potomkom Sádeckých zo Sádočného a z nitrianskej vetvy. Práve z iniciatívy potomkov tejto vetvy žijúcich v zahraničí sa uskutočnilo pred rokmi prvé stretnutie Sádeckých. Rozšírenie rodu v zahraničí uvádza len stručne (Čechy, Poľsko, Rakúsko, Švajčiarsko, Nemecko, USA, Kanada). Poznatky o živote rodu Sádeckých od najstarších čias doplnil poznámkami z dejín Slovenska a rodových obcí. V závere publikácie nechýba slovníček pojmov, vysvetlivky, doslov a resumé v maďarčine. Cennou prílohou je rodostrom rodu Sádeckých a jeho vetiev.

Knižka je výsledkom autorovej dlhoročnej bádateľskej činnosti, prekladov, analýz dokumentov aj overovania údajov. Zmapoval a prehľadne predstavil dostupné pramene a poznatky, žiaľ, niektoré sa stratili, viaceré boli zničené. Možno nejaké ešte čakajú neobjavené v archívoch, aby pokračovatelia tohto diela raz doplnili nové fakty a zaujímavosti o rode Sádecký.

Knihu Osem storočí rodu Sádecký slávnostne uviedli do života (23. júna) v obci Sádočné. Stala sa dôležitou súčasťou mozaiky regionálnej aj celoslovenskej histórie.

Lýdia Čelková