Otočiť Chíramovým kľúčom

Bratislava, Remedium 2007

Hoci už uplynul značný čas odvtedy ako Encyklopédia Slovenska definovala slobodomurárstvo ako „buržoázne kozmopolitické hnutie“,prostredníctvom ktorého si „príslušníci vládnucich tried rozdeľovali hospodársky a politický vplyv a moc“, naše názory na slobodomurárstvo a jeho vyznávačov stále ovplyvňujú ideologické a politické stereotypy, ktoré vo vedomí spoločnosti pretrvávajú.

Robert Lomas je americký slobodomurár a ako exaktný vedec – inžinier elektrotechniky je presvedčený, že slobodomurárstvo poháňalo ľudstvo k novým objavom (preto boli jeho stúpencami vedci Newton i Einstein) a jeho dnešnú podstatu vníma ako „cestu za tajomstvami vlastného vnútra – či ho už nazývate duša, duch alebo stav vedomia“. Zdôrazňuje, že slobodomurárstvo nie je náboženstvo, je to duchovná technika, obsahuje teda duchovné hodnoty, ktoré ale nie sú v protiklade s vedeckým pohľadom na svet. Kniha Otočiť Chíramovým kľúčom čitateľa zasväcuje do tajomstiev slobodomurárstva a podrobným opisom jeho symbolov a iniciačných rituálov, ako ich Lomas sám zažil počas prijímania a účinkovania v Ryburuskej a ďalších amerických lóžach. Symbolický Chíramov kľúč spája autor s jedným zo staviteľov jeruzalemského chrámu, architektom Chíramom Abífom a podrobným opisom symbolov a rituálov slobodomurárstva „odomyká“ jeho duchovné tajomstvá a zmysel s cieľom „aby bolo vidieť, čo sa skrýva v tme“ – ako znie aj podtitul knihy. Nájdeme v nej aj príbeh tzv. kirkwaldského zvitku, veľkého kusa plátna, zrejme najstaršieho písomného dokladu o prvotnej viere a symboloch slobodomurárstva.

Lomas je spoluautorom slobodomurárskych bestsellerov Chíramov kľúč, Druhý Mesiáš, Urielov strojKniha o Chíramovi, ktoré vyšli aj v slovenských prekladoch tiež vo vydavateľstve Remedium. Otočiť Chíramovým kľúčom patrí podľa amerických recenzentov k najserióznejším prácam o slobodomurárstve ako systéme duchovnej filozofie. Treba oceniť aj preklad Jána Kamenistého, ktorý si musel v tomto rozsiahlom diele poradiť aj s často výsostne odbornou terminológiou z oblasti prírodných vied a zložitou slobodomurárskou symbolikou.

Anton Baláž