Frederick Forsyth vo svojej najnovšej knihe – autobiografii Outsider – opäť dokazuje talent výborného rozprávača a vnímavého reportéra. S ľahkosťou spája zaujímavé postrehy z osobného života s dôležitými svetovými problémami, pričom podáva fascinujúce svedectvo o dobe, v ktorej žil, a o miestach, na ktorých sa pohyboval. Ide o kompozične podmanivú skladbu s premyslenou štruktúrou. Outsider je exhibičným letom autorovho života s nejedným prekvapením, stúpaním, klesaním a správne načasovanými otočeniami.

Forsytha celý život v práci novinára viedla vpred skepsa, vžitý postoj k prečítanému či počutému s pochybnosťami, nedôverou. Tá sa stáva aj kľúčovým motorom v dynamike rozprávania životného príbehu. Autor nekĺže iba po povrchu zobrazovaných udalostí, ale sústredene sa prediera k ich jadru, príčinám. Raz pri tom využíva strohú deskripciu so zameraním na detail, inokedy metaforické podanie či vzrušujúce napätie alebo prvky humoru. Toto sústredené hľadanie i odhaľovanie, umocnené faktom, že ide o geograficky mimoriadne zaujímavé lokality a historicky významné momenty, neustále udržiava pozornosť čitateľa a zvyšuje jeho čitateľský pôžitok.

A tak je Forsythova schopnosť realistickej kresby výnimočne zaujímavá najmä svojím pohľadom „zvnútra“. Pre autora, ako sám na stránkach svojej knihy uvádza, je pri písaní dôležitá osobná návšteva miest, ktoré v dielach spomína, pretože „osobná návšteva odhalí viac než čítanie materiálov a rozhodne oveľa viac, než sa dá nájsť na internete.“ (s. 351) Toto autentické svedectvo, ktorým sú obohatené aj jeho romány, hmatateľne vystupuje z každého slova knihy Outsider. Forsyth famózne demonštruje náplň práce reportéra i realistického spisovateľa v plnom svojom rozsahu: pohotové reakcie, okamžité rozhodnutia, bleskové analýzy, získavanie informácií neraz okorenené strachom o vlastný život, spory, prekonávanie demagógií, ilúzií a klamstiev. Tento slovný let húževnatého, vytrvalého a nikdy sa nevzdávajúceho človeka, novinára, spisovateľa i letca, môže byť inšpiráciou pre všetkých.

Slovenskému čitateľovi prináša kniha navyše aj zaujímavé a predovšetkým pravdivé postrehy z obdobia studenej vojny. Autor sa viackrát vyjadruje k životu ohraničenému železnou oponou. Všíma si ťažkosti a problémy, ktoré sa s ním spájali, no i zopár výhod očami človeka zo západnej krajiny. Rozdelený Berlín sa v jeho rozprávaní opäť oživuje a zdvíha varovný prst. Napokon, rovnako ako druhá svetová vojna, boj o nezávislosť Biafry, hladová kríza v Afrike, smrť J. F. Kennedyho a viaceré iné udalosti, ktoré v knihe spomína.

Nádherná exhibícia života, pretkaná láskou k človeku a kritikou ku svetu, v sebe nesie ešte jedno prekvapenie – fotografickú prílohu, ktorá dopĺňa výpovede a knihe dodáva príjemnú atmosféru rozprávania nad rodinným albumom. Outsider rozhodne nestojí stranou a má šancu na víťazstvo, na víťazné pristátie v rukách svojich čitateľov.

Ľubica Psotová