Antonia Bednáriková
24.01.2013

Pád - Lauren Kateová

Bratislava, Ikar 2011
Preklad Saskia Hudecová

Ani nie 30-ročná americká debutantka napísala mysterióznu tetralógiu Padlí anjeli s večným motívom nešťastnej lásky s rozpráváčským majstrovstvom. Súčasnosť prepletená s tajomným svetom a večným bojom dobra so zlom, prepracované charaktery, pre myslené zápletky spolu s rafinovaným dávkovaním nových indícií a postupné odhaľovanie záhad dávajú textu dynamiku a ponúkajú čitateľovi napínavé čítanie. Podobne ako Harry Potter či Twillight sága je aj táto kniha určená mládeži, no získala si aj dospelých čitateľov.

V prológu z roku 1854 sa šarmantný zaľúbený muž úzkostne bráni opätovanej láske mladučkej krásky. Prečo ju odmieta, vie len on. Láska je však silnejšia a on neodolá… Stane sa niečo hrozné, ale čitateľ sa nedozvie, čo konkrétne. V nasledujúcej kapitole sa ocitne v súčasnosti v podivnej Škole meča a kríža, akéhosi nápravnovýchovného zariadenia, kde sa nesmú používať mobily, pripojenie na internet je obmedzené len na štúdium a prísne sledované, decká snímajú na každom kroku kamery. Medzi novými študentmi je aj Lucy. Čo tam robí vynikajúca a vnímavá študentka? Postupne sa dozvedáme, že sa sem dostala preto, lebo na večierku si vyšla na prechádzku von s chalanom, ktorý zhorel pred jej očami a jej sa nič nestalo. Bolo to podozrivé. V strašidelnej škaredej škole susediacej s cintorínom panujú drsné pravidlá, rovnošatou je čierny odev a spolužiaci rozhodne nie sú neviniatka. Jediný svetlý moment pre Lucy je Daniel. Zamestnáva celú jej bytosť, on je však k nej, podobne ako väčšina spolužiakov, nepriateľský, no keď ide do tuhého, vždy ju ochráni. Odháňa ju od seba a vyhľadáva zároveň, až priveľmi sa ich vzťah podobá tomu z prológu. Na konci sa síce odhalí dôvod tejto podoby, nie však príčina. Tú možno autorka odkryje v druhej časti Súženie.