Daniel Hevier ml.
31.03.2014

Pád Titanov - Ken Follett

Preklad Mária Kočanová
Vydavateľstvo Tatran 2013

Americký spisovateľ Ken Follett je známym autorom historických bestsellerov. Počas svojej bohatej kariéry spracoval hneď niekoľko veľkých dejepisných tém. Tentoraz mu v preklade vychádza úvodný diel historickej epopeje Pád Titanov, ktorý svojím romantickým sentimentom na pozadí svetového konfliktu pripomína slávne romány Odviate vetrom či Vojna a mier. Follett svoju beletristiku rád spracováva formou ľúbostných príbehov. Veľmi dobre vie, že čitatelia sa radi pozerajú na dejiny z pohľadu obyčajných ľudí. Pád Titanov sa odohráva na rozmedzí rokov 1911 až 1924, teda prechádza od vypuknutia prvej svetovej vojny až po nové usporiadanie sveta. V piatich svetových mocnostiach sa prelínajú fiktívne osudy ľudí rôznych spoločenských postavení so skutočnými postavami. Na pozadí historických udalostí sa odohráva romantický labyrint vzťahov. Majiteľ waleských baní gróf Fitzherbert reprezentujúci elegantnú, no skostnatenú šľachtu, sa dostáva do ľúbostného rozporu so svojou oponentkou Ellen, pochádzajúcou z baníckej odborárskej rodiny. Medzitým sa v Rusku zapája do revolúcie idealistický Voloďa, ktorý pomaly stúpa na dôležitosti v boľševickej štruktúre a stretáva vodcov Lenina, Zinovieva či Trockého. Hrozbe svetového konfliktu sa snažia zabrániť diplomatické kruhy. Na opačnej strane barikád stoja inteligentný americký diplomat Gus, dosiaľ nekonfrontovaný s vojenským prostredím, a mladý nemecký veľvyslanec Walter, snažiaci sa utajiť svoje škandalózne manželstvo.

Ken Follett prepája osud všetkých postáv v napínavých diplomatických hrách, ako aj dramatických bojových scénach. Čitateľa nechá nazrieť do elitného prostredia, ktoré rozhodovalo o osude dejín – britského parlamentu, ruskej dumy či americkej Oválnej pracovne. Všíma si, ako hry mocných zasahujú do spojenectiev, paktov, dohôd a aké fatálne následky má ich následné porušovanie. Follett podrobne opisuje, ako sa svet začínal radikálne meniť, keď šľachtické rody padali ako domčeky z karát a revolucionári postupne premenili svoju nadobudnutú moc na červený teror. No v hlavnom zornom uhle jeho pohľadu sú stále zložité ľudské vzťahy, ktorým sú kladené najrôznejšie prekážky. A vojna nie je iba kulisou, ale všadeprítomnou krvavou realitou. Nevyhýba sa tiež detailným erotickým zážitkom hlavných postáv či spoločenským škandálom. Vyše osemstostranový príbeh je pútavý aj vďaka pestrému jazyku, kultivované vyjadrovanie aristokracie je konfrontované s ľudovým žargónom. Spisovateľ sa snaží dlhými opismi vojnovej hrôzy, hypotézami o mieri a výkladmi vojenskej stratégie prilákať aj čitateľov, ktorí majú záľubu v historizmoch. Folett pracuje s presnými historickými faktami a pri svojej práci využíval služby rôznych poradcov.