19.05.2005

Pamäti - Pavol Gallo - Pamäti Pavla Galla

Pamäti Pavla Galla

Pamäti Pavla Galla

Pamäti Pavla Galla cez prizmu autobiografie faktograficky zachytávajú zaujímavý úsek slovenských dejín od konca 19. storočia po rok 1930. Pavol Gallo pôsobil ako učiteľ, dirigent, režisér a riaditeľ spevokolu Tatran v Liptovskom Mikuláši a ako prvý slovenský povojnový škôldozorca v Prešove. Kniha jeho pamätí je rozdelená do dvoch častí. Zostavovateľka a editorka knihy Pamäti ( Bratislava, SAPAC 2004), Gallova dcéra Ľuba Nogeová, vyberala materiál z rozsiahleho, vyše sedemstostranového rukopisu, ktorý je uložený v Archíve Matice slovenskej v Martine. V prvej časti textu sa zoznamujeme s autorovým detstvom a štúdiami v B. Bystrici, Kežmarku a predovšetkým v Prešove, ktorý  po ukončení pedagogického inštitútu opúšťa a pôsobí (učiteľuje) v srbsko-nemecko-maďarsko-slovenskej Palánke. Prvá časť knihy je cenná takmer etnografickým popisom života dolnozemských Slovákov a najmä široko-spektrálnym zobrazením kultúrneho a spoločenského života na začiatku 20. storočia v slovenských dedinách na Dolnej zemi.

Po vzniku samostatného Československa v roku 1918 sa Gallo stáva škôldozorcom nového štátneho útvaru a ako vysoký štátny úradník je pridelený na etnicky a jazykovo rôznorodé východné Slovensko. V tejto časti knihy Gallo reflektuje chaotické obdobie po vzniku ČSR sprevádzané ťažkými pôrodnými bolesťami slovenského školstva a československej štátnosti. Gallo nezatajuje problémy, nedostatky a nepripravenosť Slovákov postarať sa o svoj osud, naopak,  prikladá zaujímavý konfrontačný dokumentárny materiál (zápisnice, listy, udania, oficiálne správy atď.), čím nepochybne zvyšuje historiografickú závažnosť a hodnotu svojej knihy. Dramaticky a presvedčivo je opísaný vpád maďarských vojsk na východné Slovensko v roku 1919 a následné znovuzískavanie obsadeného územia československými jednotkami. V Gallovej knihe tiež nechýbajú zaujímavé spomienky, príhody a krátke medailóniky významných slovenských kultúrno-spoločenských dejateľov, čo nemalou mierou prispieva k čitateľnosti tohto zaujímavého autobiografického textu.

-po-