Pán Gum a čerešňa - Andy Stanton

Preklad Katarína Karovičová
Vydavateľstvo Slovart 2013

Sedmička je vraj šťastné číslo a platí to aj pre siedme pokračovanie bláznivých rozprávok o pánovi Gumovi. Pero obľúbeného britského autora Andyho Stantona ani tentoraz nestráca nič zo svojej nápaditosti a vtipu. Kanonádu absurdného humoru rozpútal aj v knihe Pán Gum a čerešňa.

Ako to len ten Stanton robí, že sa čitateľom nezunuje? A tým nemyslíme iba tých detských, ktorým je rozprávka určená. Rovnako totiž komické príbehy zo Spitej Lehoty uchvátia aj dospelých. Ako už býva pri pánovi Gumovi zvykom, keď sa niekde objaví, prichádzajú problémy. Teraz je však jeho existencia tak trochu zahalená rúškom tajomstva. Stará mama, ktorá si vždy rada potiahne zo svojho sherry, zavedie obyvateľov mestečka do záhadného lesa. Hlboko v ňom stojí obrovská čerešňa, nie však hocijaká, ale hovoriaca! Staré časy sú späť a s nimi prichádzajú aj pradávni duchovia. Oživená čerešňa s bájnym menom Runtus sa obyvateľov zmocní a okrem ich majetku chce získať aj ich dušu. Všetci sú pred ňou ako v tranze, „opantaní skandovaním a lesnou divočinou“.

Hlavná hrdinka Polly, ktorá už Spitú Lehotu zachránila niekoľkokrát, aj tentoraz tuší, že za hrôzostrašnou mocou čerešne nestojí nik iný, ako slizký zloduch pán Gum. Keďže zostali s Alanom Taylorom, medovníkovým mužíčkom s elektrickými svalmi, jediní mimo tranzu, rozhodnú sa konať. Ale ako? Veď všetci Alanovi žiaci sa premenili späť na protivných škriatkov a skrotený hmyz malého medovníka len sotva pomôže. Lenže v rozprávkach Andyho Stantona sa môže zjaviť čokoľvek, ktokoľvek, kdekoľvek…

Pán Gum a čerešňa je nepretržitým útokom na bránicu. Pestré grafické prevedenie, nápadité ilustrácie, hra so slovami, tempom a najmä s fantáziou robia z knihy jazdu plnú prekvapení. Tí, čo sa s príbehmi zo Spitej Lehoty ešte nestretli, nemajú prečo váhať a pre zasvätenejších je tu ďalšie vydarené dobrodružstvo.